|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett hopplock av stereogrejjer i min E39. När jag köpte den satt det det billigaste som finns, dvs en Reverse RDS, inga separata slutsteg eller nånting. Två eller tre högtalare i varje framdörr och två högtalare i hatthyllan. Jag rev ut bandaren, köpte en MID på Harrys Bilskrot och en ny Business CD som egentligen var till en X5:a men enligt utsago från säljaren även skulle passa in i min bil, vilken den mycket riktigt gjorde. Fick införskaffa en bukett sladd bara... I den kontakten som är i bruk idag i CD-spelaren så finns endast högnivå HF, VF, HB, VB... ingenting är delat som man läser om i alla forum, allting är fullrange. Under den 16-poliga kontakten sitter det två st 12-poliga kontakter som inte används. Där BORDE det finnas lågnivå tycker jag, är det någon som har pinouten för dessa två kontakter? | |
|
Det finns inga vanliga lågnivåutgångar på BMW:s originalradio! Sök i forumet ("sök inlägg") och bland "gör-det-själv", så får du lite information om hur man kan plocka ut lågnivå med lite knåpande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK... Finns det någon som har testat såna där högnivå/lågnivå omvandlare? Som gammal live-tekniker tycker jag att det låter vansinnigt men det kanske blir bra i en bilanläggning... Kanske t.o.m. någon kan rapa ur sig en rekommendation vad gäller märke/modell? |
|
|
Pappabello: skull ente använda en sådan om jag hade ett seriöst bygge, visserligen funkar det men inte lika bra som vanlg lågnivå, provade en sådan grejj från mds och vist funkade det men ljudkvalité var inte lika bra som med lågnivå, så det blev en ny huvudenhet från clarion med navigaton tv dvd och lite annat kuligt =) Joakim Eriksson |
|
| Har ett DLS-steg och testade ett tag med omvandlare, och jag tycker att det faktiskt blev bättre ljud med högnivå än med omvandlare och lågnivå. | |
| Mr Shh; den där sista var jag inte med på... Har DLS-steget högnivåingång eller...? | |
| Ja, både hög- och lågnivåingång. De omvandlare jag testade var dock inte särskilt dyra, låg på strax under 200 kr styck om jag inte minns fel. Vet inte om det finns omvandlare som är betydligt bättre, det är väl en rätt enkel konstruktion. Hur som helst så tycker jag att ljudet blev bäst när jag skippade omvandlarna och använde högnivåingångarna. | |
|
Coolt! Tack för den infon! Jag hittade ett aktivt delningsfilter i form av MTX LSX2, vilket är precis vad jag är ute efter. På den finns det också både högnivå- och lågnivåingång. Finns det någon som har erfarenhet av MTX? |
|
|
Det intressanta i sammanhanget är att det första som kommer innanför högnivåanslutningen på t.ex DLS eller LSX2 är en omvandlare till linjenivå (lågnivå) som sedan steget eller delningsfiltret arbetar med. Garanterat är den byggd av miniatyriserade komponenter och sämre än en rejäl yttre nivåomvandlare. FP |
|
|
Det är mycket möjligt, jag är ingen elektronikkonstruktör, men det jag testade var två olika omvandlare som jag köpte hos (och sen lämnade tillbaka till) mitt lokala Bilradiocentrum, båda för under 200 spänn. Jag tyckte i alla fall att ljudet blev bättre, renare och jag kunde få mer tryck ur steget utan generatorvin och brus via högnivå än med omvandlare och lågnivå. Jag höll på en hel dag och laborerade innan jag bestämde mig för att lämna tillbaka omvandlarna. |
|
|
Gammal tråd, men kanske någon som kan svara... Jag har tänkt köpa en hög-lågnivå omvandlare för att kunna bygga och koppla in baslåda i min bil. Hur får man remote till slutsteget? Om jag kopplar in den på t.ex. bakljuset på ena sidan så ger väl datorn felsignal då det blir snedbelastning? Någon som har ett bra remote förslag? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
| Det sitter en antennförstärkare för bakruteantennen i vänster C-stolpe, bakom klädseln. Där kan du ta remote på vit sladd, om färgmärkningen är lika på E39 och E46 dvs. | |
|
Vit kabel på antennförstärkaren stämmer. Annars hittar du switchad ström bland reläerna ovanför batteriet, du märker vilket relä som arbetar när någon vrider på nyckeln, eller sök efter vit/lila kabel där eller i stammen framför vänster bakljus, möjligheterna är många. Även om du hänger på remoteingången på ena bakljuset så är förbrukningen så liten så inget problem uppstår med checkkontrollen men det finns andra nackdelar: ljusmodulen skickar korta pulser för lamptest även med lyset släckt, möjligt (men inte så troligt) att dessa kan trigga igång steget. Om du däremot behöver parkera bilen med p-ljuset på så är också slutsteget igång med sin tomgångsförbrukning, inte så önskvärt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.