|
|
|
|---|---|
bmwmalin |
om jag vill ha bättre väghållning? vad ska jag skaffa då??? jag köpte nyligen nya dämpare, gasdämpare monroe, och fjädersänksats... kom på i efterhand att jag nog borde köpt sportfjädrar... men men... hur mkt skiljer det i styvhet på vanlig sänksats och sportfjädrar? vad mer ska man byta för att få bättre väghållning?? jag vill ha det bra men ändå inte svindyrt... äh va fan... bra ska det va.. jag kör som en biltjuv... haha... |
| Du har ju redan bytt mycket av det du behöver... nya dämpare och fjädersänksats dvs. nya fjärdrar som är kortare och av typ sportfjädrar... om de är bra eller inte kan jag inte säga, men ett alternativ är ju att byta till M5-sportchassi... det har jag på min och ihop med bra däck så går det att köra nästan hur fort som helst i kurvorna... vet inte vad du har för däck, men däcken är nog det som står närmast på tur, plus kanske krängningshämmare etc... | |
bmwmalin |
däcken är 235/40-17 fram och 255/35-17 bak... har Bridgestone Potenza Formel 1 däck.... bra grepp i dem, men snudd på för mjuka... går åt för mkt gummi tycker jag... Eller är det jag som kör så fort jämt... hehe... Tänkte testa nåt annat märke nästa gång.... Bridgestone verkar slitas för fort för de slantarna... de var fan inte billiga... |
| Jag kör Continental Sport Contact2 235/45-17 bak och 255/40-17 bak och det greppar helt underbart, har ännu inte lyckats få dem att släppa... förut hade jag Kumho Ecsta 711 och de kröp i kurvorna även om de inte släppte helt, men de bullrade mycket mer också... | |
bmwmalin |
Tackar för tipsen!!! Inte Kumho alltså, men det sa nog fdan mamma förut... Hon hade en 325iX, o testade Kuhmo, men var inte särskilt nöjd alls... Hon kör oxå som en fartdåre... hehehe..:) Får kolla lite däckspriser senare... nu är det annat som väntar...:) Tjingeling..:) |
|
Hallå Malin Fjäderbensstag är ju alltid bra. Förresten fick du upp bakluckan?? Mathias |
|
bmwmalin |
Tjena grabben!! Nej har inte fått tag på ngn som kan hjälpa mig få upp luckan än, men nu börjar det ju bli lite panik.... inom en månad ska jag ombesikta bilen.. hum... får väl bli lite spetyt o slägg montör då... heh.... men fan så trist! Vill ju inte borra sönder låset... Undrar vad ett nytt skufflås kostar... Fan va fin din bil är...:) Blir lika grön i ögonen varje gång jag åker förbi din gata o bilen står där... Kikar lite extra... hihi...:) Ska du ut nå hnu i påsk då? Imorn ska vi nog på Trapper, jag Thomas o en jobbpolare till honom.... Idag paddlade vi kajak... första gången för mig... fan va skoj det var!! Glad Påsk på dig grabben!!! Vi ses...:) |
|
hmm,har du skisack?? Borde man inte kunna öppna från insidan?? |
|
bmwmalin |
det är ju en plåtvägg bakom ryggstödet, så det går nog inte så bra tror jag... dessutom är det en baslåda i vägen... hehe... plus en massa bildelar... så skuffen e full... haha..:) |
| Fram med stora vinkelslipen........ | |
mag |
Kolla så att alla bussningar mm är i bra skick, om inte så kan du byta till hårdare material i dom. Grövre krängningshämmare bak och fram kan också va nått. (kolla om inte M5ans passar) Kan du inte borra upp låset på bakluckan och köpa ett nytt på skroten. Tyvärr blir det en extra nyckel då. //Magnus |
bmwmalin |
jag lär nog borra.... har dragit mig för det, men det verkar va sista utvägen... ska kolla runt o se om kr.hämmarna passar fråm M5.. tack för tipset...:) |
| Om du ska byta bussningar så köp bussningar till 7 serien då dessa är gjorda i ett bättre material och håller längre.. | |
bmwmalin |
jahaa... så de passar? va bra att veta..:) Ha en trevlig helg!!! |
mag |
Jag vet inte hur det är för E34 men till min E28 så har jag inhandllat ett par framvangsbussingar från 7-serien då måste man dock kapa dom en aning då E28ans bussingar är kortare. Misstänker att man måste göra det på E34ans också (jag tror det är samma som E28ans ?) Om så är fallet glöm ej att märka på var "riktningspilen" kommer efter kapningen. //Magnus |
|
Jag har "M Sport suspension" originalmonterat på min bil. Vad innebär detta paket och vad kan jag göra för att förbättra väghållningen? Finns krängningshämmare modell värre att köpa annat än från BMW? Kanske finns ännu hårdare/bättre än M5ans från Alpina eller liknande? Har idag 235/45 17 vinterdäck men ska på med sommardäck så snart som möjligt. Jag håller på att kränga av däcken ibland vid lite inspirerad körning på kurviga vägar... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
| Skojar du? M-sportpaketet är ju hur stadigt som helst (om det dämpare/fjädrar är OK.) Hur är skicket på delarna? Det finns grövre krängningshämmare att köpa, från M5 t.ex. | |
|
per_j82 nej jag skojar verkligen inte. Bilen är tung och jag vill ha så bra väghållning som möjligt. Den är ju ganska ok nu men bra vill alltid ha bättre. Jag har ju haft bilen i över en månad nu så nu är det dags för förbättringar... :) Hur kan man kolla skick på dämpare/fjädrar? Jag lyfte upp bilen för ett par veckor sedan och bytte lambdasonder. Då kollade jag lite snabbt i hjulhusen, det såg fint ut tyckte jag. Inget läckage från dämpare eller rost på fjädrar eller liknande. Men det kanske är gasdämpare på M Sport Suspension? Hur kollar man då om de är ok? Och hur kollar man om fjädrarna är hårda som original? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.