|
|
|
|---|---|
| Hallå! Var ute och gled lite igår och skulle vrida upp farten på fläkten då jag upptäcker att den inte gå alls! Hade samma fel förra sommaren men efter en noggran granskning av säkringarna så fungerade den igen. Tråden i säkringen hade blivit "pulveriserad" på någe vis så man såg knappt att det var ett brott på tråden... Sedan har fläkten funkat ända tills igår och något säkringsbyte blev inget bättre den här gången. Någon som vet hur man kommer åt fläkten eller nå relä till den? Mvh. Janne | |
|
Hej! Jag har varit inne vid fläckten och gråttat man måste montera ner hela instrumetpanel för att komma åt den, den sitter länst fram vid vindrutan, första gången tog det mig fyra timmar att klura ut var alla skruvar satt. Och sitter det en krockkudde på passargerarsidan måste den också demonteras. På fläckten sitter en fläcktregulator som kan vara trasig , på passagerarsidan bakom förvarings facket sitter ett relä som hör till fläkten har för mig att den är röd.Mvh.Peter |
|
|
Hej! Det där verkar inte kul... Menar du att man måste ur med hela instrumentbrädan?! Var det en e-38 du skruvade med? Jag får väl börja med att kolla reläet, instrumentbrädan orkar jag nog inte riva ur... /Janne |
|
|
Hej! Jag har en 740i -94 och för att komma åt kupefläckten fick man montera ner hela instrumentbrädan har jort det två gånger andra gången tog det bara en timme att montera ner och en timme att få dit mycket sladdar och skruvar var de man måste nästan vara två när man lyfter ut brädan och sätter dit den igen. Det komiska i mitt fall var att det visade sig att det var säkringen som var fel fast jag hadde mätt den på all sätt och vis men nu vet jag hur man monterar ner instrumetpanelen!! Mvh. peter |
|
|
Ja, jag får prova att byta alla säkringar för att vara riktigt säker... Annars: Vill du ha jobb!? /Janne |
|
Göran Berg |
Det är bara att plocka ner hela instrumentpanelen för att komma åt fläkten samt den regulartor som sitter på fläkten. Byt båda komponenterna för att vara på säkra sidan. Fick detta gjort på min E38 för ca 1 år sedan av Jarls Bilservice i Helsingborg. Halva priset ( ca 7000:-) jämfört med Förenade Bil i Malmö. Alltså en bra timpenning om man kan fixa det själv! |
| Hmm, ja man lär väl börja riva lite, fan vad lack jag blir! | |
|
Jag bytte fläkt och svärd på min e32 och det tog 1½timme ungefär. Nu vet jag inte hur det ser ut på 740 eftersom jag har en 735. Fläkten tog från motorrummet,,,,,den satt bakom en plåt som expansionskärlet är fäst i. mycket enkelt att byta. Men som sagt,,,,,e32 och e38 är kanske inte samma Peder........ |
|
| m-julle, hur har det gått? Fick Du riva instrument brädan? Jag har samma problem med min 740 så om Du har några tips.... | |
| Jag har faktist inte orkat med skiten! Jag läste på mektips om en E-39 som hade något motstånd eller kabelstycke som kunde ha smält ihop. Tänkte börja med att kolla det när jag får lust. Kolla mektipset så ser du var dessa grejor sitter! /Janne | |
|
Nu har jag tagit bort hanskfacket och lite småprylar runtom men jag ser inte ett skit av någonting tillhörande fläkten. Är väl inte lika som E-39 då kanske. Några relän har jag hittat men inget som är rött. Tror det var två orange och ett större som var blått. Någon som har en aning om det kan vara någon av dom till fläktmotorn? /Janne |
|
|
På: Länk finns många utförliga berskrivningar hur man demonterar inredning. På samma sajt finns även länk för kopplingsscheman: Länk Under airconditioning circuits (2 of 2) verkar kupéfläkten finnas. |
|
| Tackar! Ska kolla där! /Janne | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.