AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
784

Dåligt batteri eller generator?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Skulle för ett par timmar sen sätta mej å dra till uppsala med min nytvättade 323 E30.
Men bilen ville annat...allt som hände var att det kom ett obehagligt ljud... lät som en metal pinen som slog mot ett metall föremål i en väldans fart...
antar att dte var startmotorn som försökte dra igång motorn... men orkade inte?
Letade efter fukt eftersom bilen va nytvättad, men motorrummet va snustorrt.
Nu sitter batteri laddaren på och enligt den va batteriet dåligt laddat, så forthoppningsvis går dne å starta efter nåra timmars laddning...

nåväl... mkt snack runt problemet ovan, men...
Hur vet ja om det är batteriet som är kasst eller om det är generatorn!?
batteriet (som är från biltema...) va full laddat för 1 månad sen men är nu aså nästan tomt. Jag mistänker att det e lite paj för de bubblar dåligt ur en cell nu när ja laddar...
men skulle de inte lika gärna kunna va generatorn som laddar dåligt på en så gammal bil med 19 tusen mil på mätaren...
hur tar ja reda på vad som e kasst... utan å köap nytt batteri å testa den vägen...?

mvh
Jonas
Mät först spänningen över battriet när bilen är avstängd, starta sen bilen och kolla spänningen. Laddar generatorn ok så ska spänningen öka från ung 12V till 13,5-14V. Den ska ladda lika mycket oavsett varvtal.
Visa användare
533
Jackass
523i -99
ska inte batteriet mörkna o bli svart?? det vart min när den va helt slut. original batteriet pallade 6 år!!!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
bilen startade fint efter några timmars laddning iaf...
ska fixa en el-mätare så ja kan kolla spänningen osv.
upptäckte att biltema (konstigt nog) har 2 års garanti på batterier, så jag kanske kan få ett nytt... ska undersökas i morgon!

/Jonas
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Lågpris batterier är inget att satsa på..Jag har ett Optima Red top i min bil.Inköpt 1992.altså 11 år gamalt och det funkar fortfarande kalasbra..

hjorten
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Fick ett nytt batteri på biltema ida...
inget knyst fast garanti tiden tog slut för 2 veckor sen... mkt trevligt :)

hjorten: nu de så att biltema batteriet satt i bilen när ja köpte den... åså hittade jag kvittot bland alla andra som följde med bilen... men personligen skulle jag aldrig köpa biltema batteri... men får man det gratis så :)
Hade tudor på 88Ah/800A ungefär i min M3... de kan ja rekommendera.

/Jonas
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I en golf 83:a som är i familjens ägo satt originalbatteriet i till 1997 tror jag det byttes. Ganska länge..

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

:) så klart gratis är fint. ville bara ge tips om bra batteri,ger mig fan på att mitt håller minst 5 år till.

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.