AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
665

Varierande tomgång mellan 1200 - 3000 varv.

Min bil har börjat med en konstig ovana, när jag startar bilen på morgonen så ligger tomgången runt 800 som den ska, men efter att ha kört ett tag (Varierande tid så det sker slumpmässigt) så märker jag att bilen vill dra själv när jag börjar krypköra och märker då att tomgången helt plötsligen kan ligga på allt mellan 1200 - 3000 varv. Spelar ingen roll om jag stänger av bilen och startar igen så går den tillbaka till för hög tomgång, har titta så att inte gasvajern har hakat i nånstans.

Har även ett annat problem, när jag accelererar så drar den inte jämt, den rycker liksom, ser även på varvräknaren att den "hugger" hela vägen och den är lite för orkeslös. Nån givare eller nått som är knäpp?
vet inte vad det kan vara, men min mor har exakt samma fel på sin 520 -90
bmwmalin
att den rycker kan bero på en liten givare som styr fullgaskontakt och tomgångskontakt... jag har samma fel på min, men eftersom skuffen gått i baklås för tillfället, så har jag inte kunnat byta än... givaren sitter vid gasvajern uppe på motorn, en liten svart rektangulär dosa, tror den kallas spjällägesgivare eller nåt sånt...

hoppas du förstår vad jag menar.. jag är ingen hävert på bilar..:)
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
JAg hade en 325i 24v -91, som stog och vandrade hela tiden på tomgången, allt mellan 1000-4000. Det visade sig vara en spricka i insugningsröret! Kostade 20000:_ innan jag fann felet.
Kolla med start gas rundt insugningsröret. Luftmätaren fick aldrig rätt värde när den tjuvsög luft!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.