|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder... har ngn provat eller vet ngn som använder det?? Hur man installerar ett sådant system. Vill veta för det verkar väldigt intressant att man kan använda det för motverkning av spikning - brända kolvar som följd, att det kyler, ökad kompression därmed mer hk. Det ska isåfall sitta på en M5 motor 3.6l. En annan fråga...trattar till spjällhus. Oxå till en M5 3.6l. Är det långa som gör mer vridmoment och mindre hk eller är det tvärtom? | |
|
Vatteninsprutning förhindrar spikningar och gör att man kan ha ett högre laddtryck. Det fungerar som så att man sprutar in vatten, oftast innan turbon, som finfördelas. I cylindern blir vattnet till ånga, som tar upp värme. |
|
| OM vatteninsprutning var något riktigt bra så skulle man se det på NÅN riktigt vass maskin, men det gör man inte. Ett 60-tals påfund som jag personligen anser suger. I USA kallade dom det för "turbo rocket fluid" på en turbo sexa har jag läst. | |
|
Faktum är att SAAB sålde ett vatteninsprutningskit som originaltillbehör till sina turbomotorer innan intercoolern introducerades på gamla hederliga 900turbo (den riktiga, som kom -79!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
PETER.O |
Med dagens motorstyrningar är det inte lika effektivt.Det är till mer hjälp på motorer som man inte lika lätt kan ändra bränsle/tändkurvor på. Det användes ofta på flygmotorer från 30-talet och framåt tills man gick över till jet (ibland även då på högt belägna flygplatser) för att öka take-off effekten. Peter |
| Jag har haft en SAAB 99 turbo med vatteninsprutning, gick ganska hyggligt. Kolvarna brände var 500:e mil, men det berodde på att jag körde med 1,5 bars laddtryck samt att jag hade metanol istället för vatten i burken. Vatteninsprutningen gick in när trycket nådde 0,7 bar och vips - omedelbart fick jag 1,5 bar, ett ganska kraftigt ryck med andra ord, vill minnas att jag knäckte ett motorfäste. Detta är nog inget man använder idag utan det funkar bättre med intercooler. | |
|
OK tack för varen MVH: Zander |
|
|
OK tack för svaren MVH: Zander |
|
|
Som jag har fattat det är det fördelaktigt att använda vatten insprut på en motor som man inte kan ha intercooler på, med andra ord om man kör med blöt turbo(förgasare innan turbon). E21=Livets mening. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.