|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte göra en oil inspection på pärlan och vet att det finns 2 olika olje filter till v8 den andra kom först -95 tror jag, men enligt Bm så har många byggts om till den nya! Så frågan är om man kan öppna behålaren till filtret när bilen är inte igång och kolla vilken filter det sitter i??? Så att man inte köper fel filter! MvH Bmw 4-ever Länk | |
|
Ingen som vet??? Jag måste göra detta för det behövs göras byte av oljetrågspackning! Hasso du kanske vet??!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Jag köpte båda, de kostade bara 150 kr st, lämnade sedan tillbaka det jag inte använde. Min hade det gamla trots att det skulle vara bytt enl. alla. spar till en.... Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har din bil servats på BMW så är den nya insatsen nog monterad då det var av miljöskäl den byttes :)) check mail. ///MVH Hasso Länk |
|
Den jag satte på hade plasthölje i stället för alu. Undras vilket miljöskäl det var.. spar till en.... Länk |
|
|
Tack för mailet Hasso! Det verkar som om min är av de nyare varjanten! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
hmmm den nya varienten e väl själva locket till oljefilterbehållaren plast men i det gamla e det metall? och i den nya versionen är det väl ngn tjockare "pelare" i mitten av behållaren? hmm hört att sätter man det gamla filtret på nya versionen så flyter det bara runt där inne så oljan kan komma orenad förbi filtret. förresten ingen som vet var och hur övertrycks skyddet till oljefiltret är konstruerat på bmws? vet ej om det finns men en sa atill mig att blir det för högt tryck i filterhuset dvs att där e stopp i filtret eller ngt så för att motorn ej skall få slut på olja så av trycket öppnas en ventil som släpper fram orenad olja till motorn för att den ej skall skära. när jag bytte filter förra gången så i botten av filterhuset var där gn fjädrad plastgrej som jag tyckte stack upp helt snett och dant. vetifan vad det e . blev rädd att det kanske e ngn sådan ventil och att den kanske e öppen? e där ngn backventil som gör att oljan ej rinner ur filterhuset då motorn stängs av? |
|
|
har du fått meil från hasso på hur behållaren är konstruerat?? Annars mailar jag över hur den är konstruerat! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Det går inte få dit den i alu. "den är nog den gamla" så jag har nog den nya. Det är mindre genomloppshål i mitten på den gamla. spar till en.... Länk |
|
| peter du får gärna maila över hur den e konstruerad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.