AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.706

LRF medlemmar med BMW intresse?

or
725
oreo
323i -85
Hej,

Tänkte höra om det fanns några LRF-medlemmar som tillika är BMW fans. Jag har varit i kontakt med LRF inköp och de har avtal om rabatter med 18 bilmärken, men inte med BMW. Konstigt med tanke på att BMW nu har X5, X3 på gång och ett gäng fina dieselmotorer... Kommentaren de hade var att intresset bland medlemmarna för BMW är för lågt och att de redan har avtal med många märken - men om man inte vill ha en Nissan då??? Om ni är några fler här som är intresserade av att få dem att fixa ett avtal om rabatter på BMW så kan ni väl skicka ett mail till forman@lrf.se och påpeka att ni också är intresserade av att byråkraterna där gör sitt jobb och ser till att de tar fram ett avtal. Så jobbigt kan det väl inte vara???
300
höfläkt
535daT -05
Har länge funderat på om jag skulle svara på inlägget eller ej. Men jag känner mig tvungen att printa min åsikt.

På din första fråga - klart det finns LRF medlemmar. Här som alla andra stans.

Gällande bilköp med LRF rabatt/avtal så är jag inte intresserad av att med min årsavgift på x tusen, låta lrf sysselsätta folk för att förhandla rabattavta på bilar....LRF skall syssla med näringspolitiska frågor.
När jag senast köpte bil (2002) så var det med Lrf-avtal, men jag kunde lika gärna pruta på egen hand. Jag lovar, det hade inte skillt många kronor.

Skall du köpa bmw-pruta! Skit i lrf-avtal eller ej.

Jag har skickat mail till ovan nämda adress, men till skillnad mot dig har jag föreslått dom att skippa bilavtalen.
or
725
oreo
323i -85
Hej,

Självklart skall du "printa" din åsikt - det är ju det som forum är till för! På ett sätt håller jag med dig - jag tycker också att det viktigaste är de näringspolitiska frågorna, men...

1) Jag tycker att det är synd att inte utnyttja möjligheterna som finns till samköp. Det kan inte ta lång tid för en förening att sätta upp ett avtal och säg att varje medlem kan spara en tusenlapp eller så per år genom att utnyttja rabatter på tex bilar, drivmedel, försäkringar osv så har man snabbt fått igen de kronor som man lagt på att sätta upp avtalen. Jag tror inte att "ensam är stark" gäller här.
2) Om man tittar på bilavtalen så får jag säga att du måste vara en bra förhandlare om du lyckas få till samma pris som ett samköpsavtal eftersom avtalet ger först en rabatt på ung 8%, vilket verkar vara det som andra som de flesta tycker att det är möjligt att pruta + en bonus som utgår från generalagenten på upp till 10000. Jag tror att det är svårt att slå det, men det är min åsikt.
3) Genom att ha ett färdigt avtal att köpa efter så sparar man tid och strul, vilket jag tycker att prutningsprocessen är, och det är lättare att planera sitt inköp. Man kan direkt titta i prislistan och räkna ut vad slutpriset på den bilen man vill ha är. Inget "ja men du får med avbländbara yttre backspeglar också" istället för att dra av 1000:- på priset. För mig är det lätt att bilen blir dyrare än vad jag tänkt på detta vis.
4) Man får bättre pris på nya och attraktiva modeller. Genom att man har ett avtal så kan man få ett bra pris på samtliga modeller och inte endast de som handlarna har överflöd av. Hur mycket skulle man kunnat pruta på X5 när den kom, eller vilket pris går det att få till på nya 5-serien som jag har tänkt att köpa så fort jag kommer hem till Sverige? Jag tror nya modeller är svårprutade under de första åren, särskilt om man inte vill köpa välutrustade bilar eller kombinera egna utrustningspaket, men rätta mig gärna om jag har fel...

Det var några av mina åsikter....
gu
42
gus e30
325 e30
Hej,
Håller med höfläkten.
Det är nog inte så många "bönder" som köper bmw, en stor anledning är att de flesta vill ha picup (momsen).
Men de borde kunna få fram ett avtal ganska lätt om de bara vill men de tycker nog att bönder inte skall åka bmw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.