|
|
|
|---|---|
|
Har en 530i Touring-93, Med 235/45-17 fram och 255/40-17 bak. Fälgarna är 8,5 tum breda fram och 10 tum bak.Undrar vad ett korrekt luft tryck kan vara vid kalla respektive varma däck Taksam för hjälp | |
| BMW rekommenderar, för kalla däck, 2.3 fram och 2.8 bak. Mitt recept säger 2.6-2.7 fram och 3.1-3.2 bak. | |
|
kolla på lappen vid förardörren.. jag kör 3.0 fram 3.5 bak. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
om du har kört en stund med bilen så däcken har blivit varma kan du känna om du har rätt tryck.. däcken ska vara jämnvarma.. är de bara varma i mitten så har du för högt tryck och om de bara är varma vid kanterna har du för lågt tryck.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Trycket skall alltid mätas när däcken är kalla! (ca 20grader C) De flesta brukar säga att man skall ligga lite över det som BMW anger. Personligen brukar jag ligga ungefär 2 hekto över det värde som gäller för bil utan tung last och i "låg" hastighet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hmm, måste trycka i lite till luft verkar det som..jag har 2,3 runt om(235-45-17). Men 3.5..det lät saftigt. | |
|
Tack för hjälpen. |
|
|
Om man har breda däck med lågt lufttryck kommer de att slitas på mitten då också om man inte kör jätte sakta pga centrifugalkraften som uppstrå då däcket roterar. Allting tar sin tid... |
|
|
Jag kör med 3kilo runt om. Varför ska man ha mindre luft fram? Bilen väger ju mer fram och "plattar" ut däcken lättare om det är för lite luft där ju. Kör nästan alltid med 20-30 liter i tanken.... Mvh Patrik |
|
|
Fast du hade ju visst en kombi, väger väll mer i bak än min. Mvh Patrik |
|
|
Kör med 3,0 Fram 235/40/18, Bak 3,5 255/35/18 ----- Länk |
|
| Med så pass stora hjul/däck bör du nog ligga på ca 3 kilos tryck. | |
| Det är olika regler för olika profiler eftersom dom är uppbyggda på olika sätt. Om man har 50 profil och neråt så bör man ligga på runt 3 kilo eller mera, ett låg profil däck uppför sig inte som tex mitt 55 profil gör för högt tryck och däcket slits på mitten, för lågt och det slits på sidorna. Ett lågprofil däck reagerar på ett helt annat sätt, nämligen genom att slitbanan så att säga förflyttar sig i sidled från fälgen men fortfarande med samma greppyta mot vägbanan. | |
|
Jag kör med 2,8 235/45/17 fram och 3,0 265/40/17 bak. Och jag tycker att däcken slits som de skall. Billy B-10 Länk |
|
| Jag köpte nya Kumho Ecsta till min 525:a nu. Dimensionen är 235x45x17 runt om. Efter rekommendation av gummiverkstaden, kör jag på 2,8 runt om. Det funkar perfekt. | |
|
Jag ett par nya Hankook 255/40/17 som bak däck på en 535i på ett par breda Oz Racing fälgar (vet ej bredd) Sen 235/40/17 som framdäck. Tänkte ha runt 2.6 fram & 3 bak kanske borde bli bra. /Tony Haagen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.