AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
479

Stora motorproblem med en 320i -86 ?

Co
6
Cooper Killen
E30 320i -86
Min bil en Bmw E30 320i -86 som har gått 24000mil drabbades av ett problem igår. Efter att jag kört under kvällen till och från ganska hårt så stängde jag av motorn och bilen stod under ca 15min. När jag sedan skulle starta den så gick den bara på fyra burkar och hostade och spottade. Då lät jag bilen stå under natten hoppades jag att detta problem bara var ngt tillfälligt, men tyvär så var det inte så.

Problemet är att motorn inte vill gå på tomgång utan hackar och stannar tillslut. Men över 3000rpm så går den rent och fint. Bilen har fung mycket bra under dom ca 1000mil som jag haft den och det har inte varit ngr som helst probem alls. Jag har nyligen i dagarna bytt olja och ljusterat ventilerna pga lite slammer och ryckig tomgång. Ngn som vet vad som kan vara fel ? Ngt elektroniskt ?
mvh Kristofer
ormen
jag råkade ut för ungefär samma sak en gång... 2 ggr. fick jag plocka isär motorn... först trodde jag att k-remmen hade kuggat över... men kunde konstatera sen att VENTILEN (insug) i sista cyl. hade kroknat nån micrometer.... de gamla motorerna pallar inte riktigt fullt pådrag... (2.0:n i alla fall).... nåt sånt har hänt med din också.... min teori är att när man drar på nån gång... så hinner inte kylsystemet med riktigt.... lyft på ventilkåpan o kolla om nån vipparm är av... eller om remmen har hoppat lite... eller i värsta fall får du lyfta toppen... Obs! min gick också fint på höga varv när detta hände.....

Länk
Co
6
Cooper Killen
E30 320i -86
Ingen som har ngr andra ideer att komma med?
Rico80
det troliga är faktiskt att du har fått av en vipparm men det braukar bara vare en som går av men visst två kan ju gå av om man har otur :/ lyft ventilkåpan o titta det är ju gjort på några minuter! kan ju även vara så att du har blåst topppackningen men då borde det ryck blått o oljan borde likna grädde!! hoppas det löser sig

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.