AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
372

För mycket bränsle M535i

Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Har nyligen byggt nytt avgas, och när en polare skulle dra iväg så att jag skulle få höra utifrån hur det lät så upptäckte jag till min förvåning att det skjuter ut eldslågor ur utblåset när man växlar efter rejäl urvarvning! Väldigt konstigt, har nämligen brottats med lågt bränsletryck som nu verkar ok. Kanske lite för bra? Det enda jag har gjort är bytt till ny matarpump. Har inte besiktigat bilen ännu, så jag vet inte hur Co;n är. Undrar om det kanske kan vara kallstartsventilen som läcker. Detta fenomen kan uppstå om tändningen är fel, men M535:an har ju elektronisk tändning som inte kan justeras. Är det någon som har någon fundering eller tips?
Tack på förhand...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
bytt matarpump ? den i tanken eller ? kostade ?

/Mvh Göran
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Ja, den gick på 2500 om jag inte minns fel...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Usch så dyrt... måste väl jag göra också då va... :(

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Du kan ju justera om den ska få mer eller mindre bränsle på styrenheten ! finns en liten plastskruv som man kan he i olika lägen ! sök på det så hittar du...

/Mvh Göran
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Jasså? Sitter skruven på enheten över handsfacket då eller?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jajjemänsan , har du originalchip så kolla efter boschnummret som står på den typ 0 261 200 060 står det på min , sen kan du ställa skruven i olika lägen , jag öppnade min för att kunna se dom olika lägena ! vet inte om det var Paap Reeder eller Pelle Persson som hade listorna på hur det var , för det är olika på olika styrboxar ! hör med nån av dom !

Lycka till !

/Mvh Göran
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Du Göran, jag har kollat och min box har samma "namn" som din. Är det experimentvilja som gäller, eller finns det något speciellt som jag bör tänka på när jag rattar? Tack för hjälpen förresten...
Paap Reeder
Hej!
Har inte box-inställinställningslistan med mig nu men OBS att lägena inte är korrelerade till varandra så att steg 3 ger mer bränsle än 2 o s v utan det är även kopplat till sen / resp tidig tändpunkt o s v.
Bilen skall i grund med trimchip stå i läge noll - d v s max moturs.

Har Du en 304 kam med trimchip samt med boxen i max förtändning blir det "eld i röret" om Du vxlar vid 7200.

MVH /// Paap Reeder
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Paap:

Visste hade du Motornords Superchip i din? är din varvstopp vid 6000rpm ? det är min... skuuuuumt !!!
Paap Reeder
Hej!
Std är 6200 rpm och med MNords chipet är det 7200 rpm Kanske 7500 - skall prova imorrn - länge sedan man petade i 2:an från dryga 7000.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det står på chipet 6200rpm dom har väl ändrat på chipet antar jag... ska beställa ett från Turbocenter tror jag eller om jag mappar den istället !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Bytte till original idag ;) trodde man skulle gå efter ettiketen på chipet men det är ju inskäret i själva chipet ju ! för superchipets ettiket sitter upp och ned nu såg jag ! hmmm löste sig iaf ! Men det är inte samma Bosch nummer på chipet som lådan , det stod också med bläck på chipet 535i -87 och jag har en 86:a men det går avskyvärt mycket renare nu , ska ut och bju sen ;)

6000rpm är varvstoppen på superchipet ! stod på en etiket på lådan att det skulle vara så , säkert specialbeställt av förra ägaren , går renare och så nu med orignialchipet har väl 6200rpm nu som varvstopp och alla ryck försvann också ! :)

hääärligt härligt !

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.