|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, jag har haft min 316i-89 ett tag. har gjort service på den hos BMW i Solna och byt ut det mesta. den är något svårstarat nu men konstigt nog var det inga problem när det var 10-20 minusgrader! då gick den igång med första starten. Motorn varavar upp och ner "ibland" vid stop oavsett om jag kör mjukt eller hårt med den! Som sagt så händer detta bara ibland men annars går den som en klocka. vad kan det bro på! tacksam för all info. | |
ThompaK |
Har du Råkat bli strömlös med den någon gång? |
|
Detta är endast mina egna erfarenheter, detta på en 325:a E36. Om bilen har blivit strömlös, (dvs du måste ställa om klockan osv) när bilen fortfarande är varm, så "nollställs" databoxen och den tror att bilen är kall, fel värden skickas till insprutning, tändning osv. man kan kalla det för en fasförskjutning av tempraturen. detta avhjälps med att koppla ur batteriet när bilen är kall, en kvittens på att den är nollställd är som sagt inställning av klockan. starta upp bilen och låt den gå varm på tomgång. detta trix har fungerat på en 325 E36, en jobbarkompis som hade för högt CO eller HC värde, fixade även till tomgången på en bmw 318 E30 som svajade bra mkt. Nästa "lök" trix är att dra ur kontakten till tomgångsmotorn. starta bilen, ligger tomgången stabilt på ca 1000 varv så är det den som krånglar. På E36 så räcker det att ta stoppa in kontakten igen och starta upp bilen, då kommer den att pendlar mellan 500 och 2500 varv ca 5 ggr. detta (antar jag) rensar ur en hel del sot ur tomgångsmotorn. om problemet kommer tillbaka så kanske det är dax att plocka ur tomgångsmotorn och rengöra den. bästa sätt vad jag läst här på forumet är att spruta 5.56 i den och skaka ur den. nästa problem kan vara gammla spruckna vakuumslangar. dessa kan nästan anses som färskvara och när dem börjar att bli en 10 år så är det nog dax att byta ut dem gamla spruckna sattygen *snus paus* man kan spruta startgas runt slangarna och se om motorn rusar upp, skulle detta inträffa och du inte sprutat runt luftfiltret så indikerar detta på att slangen tar in tjuvluft. billigaste sättet att laga är att använda vulktejp (-; Nåja man kan nog kosta på sig en ny slang, men medans man kör till bmw och köper en ny kan det duga. som sagt. tro aldrig på det jag skriver för det kan vara fullt med sär skriv ningar och annat tjaft, jag är bara en lekman på området bilar. skulle du vara osäker så åk in på närmaste aukt. verkstad. lycka till mvh kalle söderqvist (mr rawen) |
|
|
jag provade det där med batteriet emot min ryckiga gång, då hade jag en normal och bra tomgång, efter jag trixat me batteriet upplever jag att bilen har börjat rycka mindre när jag kör, fast nu är tomgången ostabil istället :( min ryckiga gång kan den bero på att allt inte står rätt till i insprutningen då`? jag kanske borde prova "nolla" batteriet en gång till |
|
|
Tack för all info jag ska prova era trix med batteriet. eftersom jag också tror att felet ligger någonstans med tempraturen. ibland så räcker att man stänger av motorn någon minut och startar om så går den bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.