|
|
|
|---|---|
|
Håller på att slutsummera kostnaden av mitt E39 Touring ägande. Köpte bilen ny i mars 2000 och sålde den nu i april 2003. Sammantaget med värdeminskning, försäkring, underhåll, drift, bilvård inklusive Ditecbehandling då den var ny tvingas jag konstatera att det varit en mycket dålig affär om man tittar enbart ekonomiskt och inte blandar in BMW-glädjen. Jämför med kollegan som i princip samtidigt tog ut en Volvo V70 med likvärdig utrustning och sålde den i princip efter lika lång tid. Tittar vi på bilvård mm har vi liknande kostnader inklusive Ditec behandling. Tvingas alltså inse att BMW trots sina fria service under 3 år har varit ett KLART sämre bilköp än Volvon. Känner dock inte igen den här bilden sedan tidigare och börjar fundera på orsakerna. Är det den massiva BMW importen som drar ner priserna och höjer försäkringen. Är det nybilspriserna där BMW dumpar nya paket utrustade E39 till i princip samma inköpspris som för 3-4 år sedan som påverkar. Eller hemska tanke,,,börjar BMW att få dåligt kvalitetsrykte eller börjar det bli en för vanlig bil med prisras som följd. Åsikter?? Någon som känner igen sig eller har jag helt fel. | |
|
Missade lite med kollegan i skrivandet. Jämför man med kollegans totalkostnad så har han haft en MYCKET MYCKET billigare ägarekostad och även ett positivare prisfall på sin bil. |
|
|
"Volvos Värde Varar" hette det en gång i tiden, och det stämmer nog fortfarande. Importen skulle jag tro har sänkt priserna på BMW, men där är jag inte säker. F.ö. är nog en helt ny bil aldrig bra med tanke på att värdeminskningen i kronor är som störst i början. Men man får en (h)ärlig, pålitlig bil när man köper ny. Mvh Patrik - funderare :) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
| Får man fråga vilken modell du och han hade och vilka siffror ni kom fram till?? | |
|
Tala om vilka kostnader du menar, i ditt inlägg "sail" nämns inte en enda siffra. Klart köpa nytt ett år och sedan sälja nästa år, detta säger sig själv att det blir höga kostnader. Köpa bil och byta året efter, detta kunde man göra på 80 talet, tyvärr inte idag. Enklaste är väl att du köper Volvo i fortsättningen ;-)). Vänligen Tommy |
|
|
BMW 528 kostade rejält mycket mer som ny antar jag än v70 väl? Bilar som kostar över 250 000 som nya har mycket svårt att mäta sig med billigare bilar i procentuellt andrahandsvärde, t ex e38or som är 4 år gamla har ofta endast 25-30% kvar av nypriset, jämför med en v70 ofta har 60-70%. När jag kör farsans nya V70 03:a jubileumsmodell och jämför den med e39 undrar jag vad som är så fantastiskt mycket bättre med BMW ibland, har hittat en detalj jag tycker skiljer mig rejält nämnligen att inredningen känns plastig i volvon rent utseendemässigt, men den funkar klanderfritt. Kanske måste BMW sänka sina nybilspriser ned till motsvarande volvomodeller för att kunna konkurrera med totalkostnader, då värdeminskning är den största posten för en så pass kostsam bil som 528i var i mars 00. Den proportionerligt STORA privatimporten av beg BMW har säkert bidragit till att dra ned priserna på svensksålt rejält, dock visar den tydligt att många fler vill ha BMW än den svenska försäljningen kunna motsvara tidiagre med för höga andrahandsvärden som följd. Kanske blir det en v70 nästa gång?...:-) /Simon |
|
|
Frågan är hur mycket Bmw bryr sig om om totalkostnader och andrahandsvärdet så länge de ökar sin försäljning i stadig takt? Sail, Vad var inköpspriset på de båda bilarna, hur långt hade de gått och hur mycket såldes de för? |
|
|
Men vilka modeller? Vilka priser? Kostade de lika mycket som nya? Har de minskat lika mycket i% Med de parametrarna du angav så kan man inte säga varken bu eller bä.... Om man köper en BMW o en Volvo samtidigt o båda har samma efterfrågan inom sitt märke som begagnat o så måste man se till nypris hkr utrustning miltal. En BMW 540 sjunker ju hejdlöst men 520 inte alls så farligt samma är det ju inom volvo.. Med ny vattenpump mm... :-) |
|
|
Måste tyvärr instämma med Sail... Köpte min 96:a 523 i september 01, då med 10000 mil & 1 ägare. Priset va 165 000 kr på BMW inkl Europlus garanti. Garantin betalade min nya styrväxel & en del gummidetaljer i bakvagnen. Bytte in den för en vecka sedan, fortfarande lika fin men nu med 14000 mil, fick 120 000 kr. Så visst har 5:orna fallit rejält det sista året, tror att det är en kombination av import & att den nya 5:an är på G. Men sen så har ju BMW:s nybilspriser knappt rört på sig de senaste åren, vilket gör att bilarna på ett sett blivit "billigare" dom senare årsmodellerna, något som också drar ner andrahandsvärdet. Bättre värde kurva på Porsche faktiskt & dessutom så är reserv & slit delar faktiskt billigare till min Boxster än dom va till min E39. Ex, nya baklampor med vita blinkers Porsche orginal = 1783 kr. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Man köper väl inte en fabriksny bil som ett investeringsobjekt, utan för att man vill ha en ny och fräsch bil. Då är man även medveten om att man får ta en stor del värdminskningen själv, om det är viktigare att minimera den kostnaden än att köra världens bästa bilmärke, så får man väl köpa ex Volvo istället. Personligen kör jag BMW för att bilarna är underbara att köra och se på, inte för att det är ekonomiskt-då får man köra något annat. mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Som investering står sig BMW rätt bra om man jämför med Ericssonaktier eller liknande. Sedan får man ju njuta under tiden som värdet sjuker också! :-) /Mats |
|
|
:) Tror (jag vet) att tidsvärdet på ERIC B inte går att jämnföra med en bil i det långa perspektivet. Men det är klart har man inte stoploss på sina aktier och följer med hela resan ner så har du rätt i att det var en bättre investering och framför allt roligare. Men den som köper aktier nu och lägger i byrålådan några år kommer att göra en bra investering om valda instrument köpts och på så sätt kunna köpa en fin ny BMW vad tiden lider :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.