|
|
|
|---|---|
|
Är seriöst inresserad av att plocka i en turbo i min m42. Vilka modifierningar krävs och hur bygger man enklast. Hade tänkt få ut runt 180-200hk, går det utan några modifieringar t.ex. kompsänkning, mm. Har sökt en del här i forumet men hittar inget vettigt. Vad ske man använda för grenrör? Måste man bygga ett helt från början eller finns det något som passar med vissa modifieringar? Ska man flytta luftmassemätaren? Vilken turbo är att rekomendera? mm, mm, mm Skulle vara jätteroligt att få svar!! Min bil: Länk | |
|
Titta gärna på min hemsida. Håller på för fullt och bygger m42 turbo. Kompsänker genom att svarva kolvar, orginal topp. Grenrör får du tillverka ett eget om du inte köper av någon som tillverkar ett åt dig. Som sagt kolla på min hemsida så ska jag försöka svara på så mycket frågor jag kan... /Johan Länk Länk |
|
|
johankihl: Jorå har redan spanat in din hemsida. Tänkte inte göra lika mycket åt motorn som du gör. Har lite dåligt med kulor för tillfället så det får bli en lågbudgetvariant till att börja med! Några tips? Min bil: Länk |
|
matte22k |
köp en turbo från saab 9 5 eller 9 3. td04hl15t ska räcka. ic tar du från saab 9000 grenröret får du får du bygga själv ( behöver inte kosta så mycket) spridarna kan du nog ta från en volvo 940 turbo eller liknande. lmm borde räcka som den är... sen ska du nog ha en oljekylare, det finns ingen att köpa så du får hitta på någon egen lösning. sen hur man gör med soppa pumpen vet jag inte men den du har nu räcker nog inte.. sen är frågan hur pallar kopplingen :) |
|
Såg att din bil gått en bra bit, kan vara dags att renovera ändå så det passar väl utmärkt att få kolvarna svarvade ifall du ändå håller på. Rekommenderar nästan en renovering ifall du vill ha turbo på din m42, efter 28000mil så vet jag inte om den kan gå speciellt driftsäkert och att riskera ett ras är dyrare än en renovering! Ang prylar så finns det ju flera alternativ. Om du inte ska ha mer än 200hk räcker en t03 från 240/740 turbo gott. De är billiga också! Spridare kan du hitta Bosch blåa 391cc@3,8bar för 120kr st. En progressivbränsletrycksregulator kan vara på sin plats för att ge mer soppa vid laddtryck och de kostar ca 1400:- ic är som matte säger perfekt att ta från saab 9000 då den passar skitbra framför orginalkylaren på e30. lmm sätter du före turbo så att den suger luft genom den, orginal räcker gott och väl till ditt effekt uttag. /Johan Länk Länk |
|
|
Verkar ju som att det inte behöver bli så dyrt och krångligt att turbokonvertera. Nu skulle man bara ha fått tag i ett grenör. johankihl: Har du nån ritning eller bilder på ditt grenrör? Är det ett måste med oljekylare? Min bil: Länk |
|
|
Som sagt, din motor har gått 28000mil, till att börja med är det nog inte krångligt, men efter ett tag kan det bli krångligare. Jag har inte byggt grenrör än, men det gör man nog bäst efter eget huvud med flänsplattor utskurna och lite rör och böjar. Eftersom du har oljekylda kolvtoppar på din m42 så är oljekyl en stor fördel. Varför BMW inte har det från början i en såpass avancerad motor som m42 är för mig en gåta. Alla de större motorerna verkar ju ha det... Dessutom värmer ju turbon oljan så det behövs verkligen en oljekyl... /Johan Länk Länk |
|
| Oljekylare, nja. Om man ska åka bana kan det vara bra, annars behövs det inte. | |
| Är det så? Blir inte oljan väldigt varm om man åker lite hårt på gatan? | |
|
ta en titt på www.moffa.nu jag byggde en budgetvariant utan IC och oljekyl för väldigt lite pengar. |
|
|
Johankihl: Vad räknar du med att kompet ligger på efter svarvningen? Hur mycket gods åkte av? Fungerar orginal tändning eller är den mappad? TG_Rossi: Hur går det med M42 planerna? Fick du svar på dina frågor gällande budgetkonvertering? |
|
|
Kan det funka att turbokonvertera sedan bara köra med progresiv btr. tillsammans med orginal spridare, eller kommer det gå för magert då? Någon som har testat? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Martinfs: Var har du köpt den blå slangen och röret som går från lmm till turbon? /Martin E21=Livets mening. |
|
| Bonje: Orginal spridarna räcker inte långt, har för mig att Bäckis kunde ladda 0,1bar innan det började tokspika på hans 318is. Skulle tro att det är samma spridare på en vanlig 318 och då räcker de inte speciellt långt. | |
|
På M42 är det samma spridare som 535i. //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.