AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.188

Lufta kopplingen - help...

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Försöker lufta kopplingen, (hydralisk) då jag bytt slavcylinder.

men får aldrig kopplinget att suga nånting. bubblar lite

men inget händer.... ??

måste jag ha nån vacumpump?

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
har för mig att huvudcylinder är självavluftande, så där är det bara att trampa ett tag så löser det sig. Slavcylindern däremot luftas på vanligt sätt, eller så fyller man på "baklänges" via luftningsnippeln på slavcylindern och därigenom slipper luftningen.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
pumpat 10 minuter.....:-(
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
pumpat 10 minuter.....:-(
rsarits
Byt huvudcylindern, den brukar vara slut samtidigt med slaven

Micke
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Den var inte slut, bytte till kraftigare.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Montera en slangstump av lämplig längd på slavcylinderns luftningsnippel. Låt den andra delen av slangen vara nedstoppad i en behållere med samma hydraulvätska som du använder att fylla med, slangänden under ytan.
Fyll upp med hydraulolja till lagom nivå i behållaren, pumpa ett antal gånger (ca 10) med kopplingen - snabbt ner och långsamt upp (om jag inte missminner mig), lås sedan pedalen mot golvet med en pinne eller dylikt. Gå under bilen och öppna luftningsnippeln och låt oljan/luftblandningen sippra ut i slangen, be någon kompis hålla koll på nivån i behållaren. När det tenderar till att sakta av med sipprandet eller att nivån i behållaren börjar bli låg - lås nippeln och repetera proceduren. Håll på så tills det endast kommer olja ur slavcylindern. Lås nippeln, tag bort slangen och toppa upp i behållaren.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Sorry, det skall stå hydraulVÄTSKA även andra gången

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Börjar visst bli senil. Bortse från alla ord som har olja i sig i mittförrförra inlägg. Det skall så VÄTSKA inte olja

mvh

MW-Guru
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
hehe :) tackar jag provar !!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Hydraulolja och bromsvätska heter det.

När man har bytt till en ny slavcylinder så brukar det vara svårt att få ut luften. Jag brukar inte montera fast den innan utan ha den hängande lös och öppna luftningsnippeln, trycka ihop kolven och sedan stänga nippeln med kolven ihoptryckt. Det brukar hjälpa att få ut den mesta luften sedan om det inte blev perfekt kan man vrida cylindern så nippeln pekar uppåt och lufta som vanligt tills den blir bra.

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
I denna tråden har jag beskrivit hur jag gjorde på min. Borde fungera på din oxå....
Länk

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Provar bakifrån metoden i morrn, tänkte bara meddela att själva kopplingspedalen e helt död & slapp spelar ingen roll hur mycket man pumpar på den, inget händer.... verkar vara luft i hela skiten.
540is: Problemet är att du inte fyllt hela behållaren upptill.
Häll i lite till så ser du att nivån skjunker så fylller du på mer ingen och igen.
Hade det problemet med min förut.
Men ring mig på 070-3330325 Magnus så skall jag förklara för dig. :-)))

He de // Bengan

Länk

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmmm tänkte byta vätskan till min koppling... hur e det enklast att göra?
säta slang på slaven ner i bromsvätska öppna nippeln och trampa lite medans ngn kola nivån hela tiden?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag har råkat ut för att när man inte har något mottryck för huvudkopplingcylindern så fastnade kolven i cylinder i intrycktläge.
Detta eftersom normalt så trycks den tillbaka av trycket från slavcylindern. det brukar även sitta en liten fjäder i huvudkopllingscylindern men orkar inte alltid trycka tillbaka kolven.
Min lösning var att lossa slavcylinder, öppna luftningsskruven, blåsa i luftningsskruven så att kolven trycks ut. stäng luftningskruven. pressa nu in kolven på slavcylindern.
med lite tur så så hoppar nu kolven tillbaka i huvudcylindern.
när du sedan luftar så tryck inte pedalen i botten utan bara halvägs så riskerar du inte att den fastnar.

Detta problem var inte på en BMW utan en Peugeot 504.
Hälsningar Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.