AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.079

E30 och högtalare i dörren.

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Skall såga håll i framdörrarna på min E30:a under påskhelgen. För att få plats med mina nya Macrom EXT 6,0 behöver jag offra dörrfacken, är det något som jag behöver tänka på? Monteringsdjup? Tänkte använda en 18mm tjock MDF som baffel. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig av sin visdom, så snälla gör det!
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Sitter i samma sitts och vet inte riktigt hur jag ska lösa de. Villa ha bilder...
Robsarve
Det är inte så besvärligt men tänk på att det kan vara svårt att öppna handskfacket om du bygger ut mycket.
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Lösning ett tar bort kartfacken och bygger lådor som serut likadant. Lösning två.. Flyttar handtaget till motorhuve samt fräser lite i handskfacket.. men men jag vill ha inspiration... nån som har en bild på sitt 6½" bygge?
Woodman
Jonas: Jag har skaffat 2st 6½" högtalare har tänkt att sätta dem i framdörrens nedre hörn förmodar att jag måste använda mig av en baffel så den ej kommer i vägen för dörrutan.
Hur gjorde du med din egen montering...mkt tacksam för tips.
Gärna bilder..
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Jag fick göra en snabb montering pga regn och avsaknad av garage.
Plocka av dörrsidan.
Skruva bort kartfacket.
Måtta upp var på dörren (den i plåt) som det passar en högtalare.
Mät in samma mått på innerdörren och såga.
Sedan skruvade jag bara fast högtalaren i innerdörren, inte världens stabilaste montering!
Tanken är att göra en baffel av 12mm MDF som jag skall sätta på yttersiden (in mot cupén) och klä den i vinyl för att stärka upp sidan.
Högtalarna jag monterade har djupet 60mm och en hyffsad stor magnet, men det var inga problem.
Skall se om jag hittar digitalkameran under dagen.

Länk

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Woodman
Det vore suveränt med ett par bilder på monteringen....
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Håller med... Ska precis sätta mej med cad och göra ritningar till resten av bygget.. tänkte ta me dörrside delarna på såg/fräsmallen...
Woodman
Danne: Har bollat med tanken att plocka bort dörrfacket i plast.
Samt göra en ny i flera lager av spånskiva så tjockleken blir densamma som på orig dörrfacket samt att höjden regleras uppåt
Så att högtalareelementet får rum i sin helhet.

Eller om man istället låter dörrfacket vara orört och istället monterar högtalaren i en snygg anpassad klädd baffel på dörrsidan precis ovanför kanten till dörrfacket..vet ej om högt får plats där då jag har el-hissar bakom..? har en E30 sedan.
I vilka banor har du tänkt...?
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Är inne på din första ide där... tänkte limma ihop ett antal utskurna mdf bitar som jag sedan formar till så dom serut som karfacket men inrymmer "högtalarlådan". Formen finns ju redan och jag behöver inte krångla till de och ändra dörrens befintliga utseende.

Fördelen med att bygga så som jag beskrivit är ju att monteringsdjupet minskar i dörren och de underlättar ju en del..
dok är jag inte riktigt hundra på hur jag ska lösa de än. Anatar att de löser sej vid instalationen.

Första jag ska göra nu är att montera diskanterna på A-stolpen sen får jag se hur mycke inspiration jag har över =)
We
25
Weine
528I Touring -97
525I 24v Sedan -93
325IX Touring -89
Jag har monterat dls r36:er i e30 framdörrar är nån intresserad av bilder så maila mig.

Mvh / Erik
We
25
Weine
528I Touring -97
525I 24v Sedan -93
325IX Touring -89
Ojjj förlåt kanske ska skriva email...

Turbo_weine@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.