AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
967

lågniva E46+antenn fråga!

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Vilken sida är smidigast att dra lågnivåkablarna i en E46?

Jag ska 3 par så det tar ju en del plats.

Sen undrar jag om det går fint att sätta polisradion på samma antenn som bilradion eller måsta man sätta dit en extra yttre antenn?

Diesel-räsern
Länk
An
6
Ante328
328i-99
tja ja drog min på passagera sidan men de e väl en smak sak o de spellar inte nog roll. de andra vet ja faktiskt inte
mvh Ante.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan åxåx bero på vad det är för en E46-a. Om det är en fyra med batteriet fram och du t.ex. har eller tänker skaffa ett steg som ska försörjas så bör du kanske undvika passagerarsidan, eftersom den är det logiska stället att dra strömförsörjningen från batteriet. Det funkar även bra att dra under mittkonsollen och mattan över kardantunneln. Lågnivå förresten?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
det är en fyra med batteriet bak (!) 320d...

Hur mycket jobb är det med att dra på kardantunneln? tänkte mest på hur man kommer under mattan?

Diesel-räsern
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du bör inte använda samma antenn för radion och polisradion! Risken är uppenbar att det kommer att bli störningar mellan apparaterna. Dessutom är det inte optimal antennlängd i en vanlig radioantenn för att täcka in polisradiofrekvenserna!

Det finns elektroniska avskiljare att koppla in för att inte få intern störning mellan radio och polisradio, men det bästa är separata antenner.

På höger sida om passagerarplatsen går strömkabeln och om jag inte är felunderättad, går signalkablar mm på vänster sida om passagerarplatsen. Således kan det vara lämpligt att dra lågnivåkablar vid kardantunneln.

Snåla inte på kvaliteten på kablarna, då får du dåligt ljud och stor risk för störningar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
stort tack johan för infon!!

Finns det några vettiga antenner som man kan sätta på insidan typ i bakrutan eller liknande för jag TOTALVÄGRAR att borra dit en yttre antenn...?! Då menar jag ju till snutradion...

Lågnivåkablarna har funderingar på några trippelskärmade modeller... kostar kanske en slant men då slipper man ju jobbiga störningar =)

Kan berätta en liten rolig historia oxå...
En kille som byggde stereo (baslåda) i sin bil och drog en jätte pluskabel typ 21mm2 och en vanlig 1.5mm2 till jorden... taskig el-kunskap! Detta resulterade i att steget jordade genom lågnivå och brände alla lågnivå utgångar på stereon...

Diesel-räsern
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg att jag skrev fel (men tänkte rätt!)!

Givetvis skall det stå att signalkablar mm går på vänster sida om förarplatsen! (dvs utmed dörrtröskeln!)

Det finns rutantenner men de är nog anpassade för vanliga FM-bandet.

Det är nog bäst att ta kontakt med exempelvis ELFA och fråga dem, de brukar vara mycket serviceminded!
Annars bör du tala med en välsorterad radioaffär som även säljer privatradioapparater mm, de brukar ha koll på sådana saker!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"privatradio" skall det inte stå, utan AMATÖRRADIO!

Mvh

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Att komma under mattan vid kardantunneln är inga problem om du demonterar mittkonsollen och tar bort baksätesdynan. Dessa operationer är en baggis. Ryck upp förvaringsfacket i mittkonsollen om du nu har ett sådant så ser du hur konsollen sitter fast. Sen får du ta bort baksätets dyna, bara att dra upp, så har du in-resp utgång för kablarna, mattan slutar ju under baksätesdynan. Jag använde en först en vanlig dragfjäder, en sån som man drar elkabel med, men den var så svår att styra så att änden dök upp i "matthålet" under mittkonsollen, så till slut tog jag en kraftig ståltråd typ svetspinne insmord med diskmedel med en ögla i änden som jag petade in under mattan från baksäteshållet. När öglan syntes i "matthålet" satte jag fast kabeländarna i öglan och drog tillbaka pinnen.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det får nog bli till och försöka med det senaste tipset...

Jag ska dels lägga i alla lågnivå kablar+högtalarkablar till framsystemet, sen även remoten till polisradion (dls direct2).
Det borde väl funka utan störningar om jag satsar på bra lågnivå?!

Diesel-räsern
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.