AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
976

baslåda i glasfiber...

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Funderar på om det går att bygga en formgjuten baslåda i glasfiber som jag tänkte ha ovanpå reservhjulet under golvet på E46 touring... och ha basen spelande rakt uppåt genom ett finmaskigt nät...

Funkar det med glasfiber och hur tjockt måste det vara för att klara resonanser? och vad kan man mer behöva tänka på?

volymen blir ungefär 60liter under golvet.

Diesel-räsern
Länk
Robsarve
Det behöver vara ungefär 5 mm tjockt för att bli riktigt stabilt.

Jag hade börjat med fleecetyg och ployester för att göra stommen och sedan armerat den med några lager glasfiber.

Ovansidan gör du med spån eller MDF skiva som du limmar med sikaflex eller liknande.

Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
så 5mm motsvarar ungefär en 22mm spånskiva eller typ 16-19mm mdf?

snyggt jobb du hade gjort!!

Diesel-räsern
Länk
Robsarve
Tackar för det.

Lite svårt att jämföra mot spånskiva rakt av eftersom det blir styvare men har lägre massa, men 5 mm är starkt nog att hoppa på... :-)
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
då blir det till att inhandla lite glasfiber och plast och sätta igång.

Men hur fäster du ovansidan mot glasfibern? Låter du det gå upp på kanten på ovansidan och limmar bara där eller?

Diesel-räsern
Länk
Snyggt jobb Rob!

Frågan är ju bara, vad kostar det? (materialet alltså..)

// Björn
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Robsarve >> Vad klädde du in dina paneler med?
Mycket snyggt jobbat!!

Mina paneler klädde jag in med konstläder.

Ovansidan om du använder någon typ av träfiberskiva är bäst att limma fast. Sikaflex är vad båtbyggare använder, men PL400 funkar det med,
mag
Snyggt bygge :)

var köper/får man lämpligast Divinycell ?

//Magnus
Robsarve
Divinycell tillverkas av DIAB, och de har ingen direktförsäljning till privatpersoner. En hel skiva av det jag använder kostar omkring 3 papp. Ärligt talat funkar det bra med spånskiva, men det blir ju inte lika lätt då...

Deras hemsida:
Länk
mag
Tack
Nä och det är ju det som är vitsen fast 3 tusen är mesta laget.

Hur stor är en skiva ? 240x120 ?

Det borde kanske funka hyfsat om man bygger med glasfiber rosa-frigolit glasfiber i en sandwisch ?

//Magnus
Robsarve
Du kan ju testa, men mina erfarenheter har inte varit så goda, frigolit har en tesndens att smälta när de kommer i närheten av härdande polyester
man kan köpa divinycell hos båt firmor men som sagt det är dyrt

kollade upp priset efter jag sett Robsarves bygge (som är ett bra bygge , bra bilder)

aka bullen på Stcs,Tpc,Honda,zatzy,nordicaudi,mm.
Malmö,Arlöv
Robsarve
Det man köper hos båtfirmor är inte samma typ som jag använt, de jag hittat där är inte solida plattor, utan upprutade så man kan bryta bort bitar smidigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.