|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Spjälmotorerna ger felkoder i Dis, och dessutom så har jag testat med motorn uppkopplad mot dis och skifta höger vänster, samt provat med andra spjälhus från en annan V 12:a och det är ingen skillnad, jag Undrar så vilken givare det är som stänger av bränsletillförslen vid låga varv? Min första tanke var spjälhusen eftersom givaren till motorbromsfuntionen sitter i dessa, men då borde båda halvorna stängas av, och inte bara den ena. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| exakt samma problem som jag har.Gav felkod på vä spjällhus.Bytte det o felet kvarstår.Funsar på om det kan va den sidans katalysator som packat ihop o blivit tät.När jag knackar på dom så låter dock bägge likadant.Ungefär som om dom skulle va fyllda med sand,inget "kloiiink" utan mer som ett "doff". | |
Paap Reeder |
... vet du vilken sida den slår av? ... är det alltid samma sida? Vet du vilken sida det alltid är ... skifta boxarna och kolla om felet kvarstår på samma vis. Hur vet du att den slår av ena sidan? ... det är inte så att den petar ner 12:an i nödprogrammet under 1150 rpm? Har du tryck och insprutarna går och du får gnistor ... gäller nödprogrammesalternativet enligt min mening. MVH /// Paap R |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Det är alltid högra sidan som slår av, jag har skiftat boxarna om (min startspärr fick spel men gick och fixa :-) ingen skillnad strömmen till spridarna pendlar mellan 4.8 volt till 5.6 volt vid gaspådrag mätt via DIS. När jag kollade bränslet så kolade jag bara om jag hade bensin fram till fjuelrailsen i båda ledningarna, kollade inte trycket förstås. Så fort det slutar regna i Båstad så ska jag ut och kolla bränslepumparna och se om dom ger fullt, jag fick precis veta att om pumarna inte ger fullt tryck så kopplar den in nödläget utan att ge felkoder eftersom allt fungerar som det ska, bränsletrycket mäts tydligen inte i DIS, det räcker kanske med ett litet jordfel eller nåt...eller en pump som är lite dålig... Får se... kommer ni på någonting annat så är jag tacksam för svar.. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
Paap Reeder |
... tror på din pumpteori. .. nej förresten ... den skulle ju då inte gå på högre varv men väl lägre ..Nicht war? ... kan vara så att vacumregleringen sätter in vid lågvarv varvid en dålig br.pump "avsöjar sig". MVH /// Paap R |
BM 683 BMW 502 -57
Lyfter denna tråd igen:-) Suck Köpte nya pumpar och monterade dom i den gamla Pierbugen och nollställde elektroniken startade upp bilen och visst den gick fint i 2 minuter på alla tolv, sen stannade den tvärt. Det har blivit märkbart bättre eftersom den undviker nödprogrammet i alla fall, men man vill ju köra lite mer än två minuter! Starade upp igen höll gas i ett par minuter och så stannar den igen. Startar upp, låter bilen stå på tomgång som inte är ren dock lite misständningar och efter ca 40 sec stannar motorn igen. Just nu är det tomt i skallen och om någon har en bra teori för felsökning så "shoot man shoot". Kan det bero på att pierburgen inte är tät, eller kan man skruva åt den för hårt, eller? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Nu är jag med i gänget... Bilen gick dåligt igår, typ på sex cylindrar. EML lampan lyser inte då motorn går. Jag bytte alla stiften men det hjälpte inte (gick bättre att byta stift än vad jag trodde) Alla stiften såg fina ut, ljusbrun/gulaktiga. Men isolatorerna var rejält oljiga och smutsiga. Så jag trodde att det var felet. Dessutom var bakersta tändhatten på vänstersidan inte riktigt dittryckt men den har gått bra ändå. Felet fanns igår morse och jag har inte haft något liknande på dryga året då jag ägt bilen. Jag diskade rent fördelarlocket på högersidan igår och noterade tillverkningsdatum April -92! Men det var frächt förutom att det var smutsigt så det är nog ok. Skall ut och ta vänstra locket också, hjälper inte det får jag släpa ut oscilloskopet och börja mäta tändpulser. Bilen lukttar surt och oförbrännt, kanske rent av läckande bensin, men jag såg inget läckage under bilen så jag tror soppa går rakt igenom motorn, så jagtror att tändning saknas på ena sidan. Några förslag på vad som bör kollas? Som det är nu vill jag inte köra med bilen. /Mats J |
|
| Kan du uppmärksamma vilken sida som är ur funktion på något sätt? I så fall kan du ju prova att byta plats på fördelarlocken+rotorerna för att se om felet byter sida. | |
Paap Reeder |
Mats! Tänds EML i läge II ... för att se3dan efter några sek åter slockna. Sedan startar du .... och den tänds sedan inte när den går risigt? MVH /// Paap R |
|
Summering av dagens övningar: Tvättat rent vänstra locket. Mätt med oscilloskop och jag har tändspänning på båda bankarna. Alltså inget fel där. Efter en stunds tomgångskörning upptäckte jag att vänster motorhalva var kall och höger varm. Vänstra grenröret kunde man ta i utan att bränna sig, jag vågade inte komma så nära på högra sidan, det var varmt innan... Alltså-vänster bank borta. Kopplade loss en spridarkabel och mätte med oscilloskopet, där fanns signal,( jag kollade aldrig pulsens exakta utseende för då hade jag behövt lite mer anslutningsgrejer.) Lossade vacumslangen till tryckregulatorn för att kolla om membranet läckte soppa eller om slangen var tätppt- allt OK. Så: Skiftade soppaslangarna i bakkant på motorrummet, och då saknades tryck i ena (motorn hade förvisso stått still en stund) , men då fick jag igång förarsidan, men högersidan la av. Så det är något med soppamatningen. Båda säkringarna såg hela ut, men jag kanske skall börja mäta där. Imorgon får jag inventera mitt förråd av rör, kopplingar, kranar och manometrar för att se vad för provutrustning jag kan bygga ihop. Vill börja med att mata båda sidorna från en pump för att se att bränslematningen är felet. Sedan vill jag kunna mäta soppatrycket så man får ett värde. Eventuellt hitta en givare så jag kan dra in en kabel i bilen och ha en mätare där (kan se ball ut med dubbla soppatrycksmätare i kupe'n) Paap R: Exakt som du skriver. Får se vad jag hinner med imorgon, jag är ju föräldraledig och har två småttingar att aktivera samtidigt... den minste (2-åring) satt på motorn en stund idag, han är väldigt intresserad... /Mats J |
|
Paap Reeder |
... "mäta tändpulser. Bilen lukttar surt och oförbrännt, kanske rent av läckande bensin, men jag såg inget läckage under bilen så... " Mats! .. om ovanstående stämmer så är det litet förbryllande? .. om det kanske finns två "fel" s a s. MVH /// Paap R |
|
Man måste komma ihåg att allt är möjligt! Det jag misstänker är att ena pumpen ger för lågt tryck så att det inte blir tillräckligt med soppa insprutat i cylindrarna, då förbränns det inte men det kommer ut i avgassystemet. Hade ena pumpen lagt av helt borde det ju inte lukta soppa. /Mats J |
|
|
Nu har jag mekat lite. Först kopplade jag ihop så båda pumparna matade båda fuelrailsen, då gick den bra igen. sedan mätte jag trycket på den dåliga sidan och det var noll. Så det var bara att plocka ur pumparna. Jag provkörde båda pumparna med batteriladdaren och den dåliga gick igång men gick tungt. Jag provade några gånger och ibland startade den inte alls, men om man knackade på den så startade den. Så jag tog isär den (öppnade nitningen i botten) Kolen var ok men kollektorn var kraftigt nersliten och väldigt repig och full med något svart. Så jag putsade till det med smärgelduk tills det blev rent och putsade även kolens anliggningsytor (det var mycket kol kvar). Sedan satte jag ihop alltihop och provkörde pumpen, nu varvade den lika bra som den friska pumpen. Så ihop med alltihop och nu går bilen som innan. (jag har fixat soppapumpar förut, det kan hålla länge) En viktig slutsats är att EML inte visar om soppa saknas. /Mats J |
|
Njuren |
Skönt att de löste sig Mats! BMW - i nöd och lust? |
|
Man måste ju ha något att göra på fritiden :) /Mats J |
|
BM 683 BMW 502 -57
Tack för tipset Mats, jag ska prova och renovera upp mina pumpar åxå! mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
Paap Reeder |
Min fulla beundran. Dessutom roligt ... och bra för meknervens självförtroende ... med sådana lyckade mek. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.