|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har problem med en V12 i en 850i, visserligen ingen sjua men det är ju samma drivkälla. Kanske någon i forumet har/hört erfarenheter om vad det kan vara som gör detta. Tidiga V12:or skall ha haft problem med styrelektroniken, men detta är en -92 och då ska enligt källor felen vara avhjälpta med ny mjuk/hårdvara i motorelektroniken. Problemet består av att motorn faller på ena cylinderraden (vänster) ibland när bilen står på tomgång, ibland även vid körning på landsväg. När man sedan accelererar känns bilen ungefär som omdet vore en 818i eller nåt, men efter en del mjölkande med pedalen kommer då andra sexan igång och man lämnar nästan svarta spår efter sig ! Har haft bilen på BMW, de bytte en kabel till tändimpulsen på denna sida, här känner bilen av så att det finns gnista på alla stift, skulle det fattas kopplar bilen automatiskt ner den cylinderraden. Fördelare och stift är nytt, och bilen går bra, men tappar emellanåt kraft. Svar emottages tacksamt! | |
|
kolla vevaxel givaren den håller reda på cylinderraden min 750 92a gick på 6cylindra ibland från o till |
|
|
Är det vevaxelgivarna som sitter under olje påfyllningen/oljekoppen?Har upplevt samma syndrom som Massse den senaste veckan,klart irriterande. Mvh Dic. |
|
|
ja 2st en på varje sida |
|
Paap Reeder |
Hej! Är rätt övertygad om att lambdan till ena sidan håller på att ge sig. Exakt så var min innan jag upptäckte felet. Mina lambda har gått 4! (fyra) mil. En har packat. Ej BMW original utan en från Scantech!! Har svårt att tro att en rpm- sensor skulle ge sig utan yttre åverkan. Både lambdan och sensorn är enkla att kontrollmäta med en digivoltmeter. Har dock ej pinschemat till ECM:arna med mig över påsken. MVH /// Paap R |
|
Paap....oansvarigt av dig att inte alltid ha full dokumentation med dig, var och närsomhelst på dygnet. ;) Mvh Skalman |
|
|
Det var ett tag sedan men allt löste sig till slut. Det visade sig att tändkabelsatsen på ena sidan var liiite dålig , men det räckte för att motorelektroniken skulle underkänna kvaliten på spänningen i tändkablarna, då kopplade den ner ena sexan och gick in i nödprogrammet. Felkoderna som visades i BMW´s DIS system var inte att leka med... "Databox Defekt, Minnesmodul defekt, Lambdasond defekt, mm mm. Men mycket av detta kommer tydligen då det första felet ter sig, följdfelen haglar tydligen in då... Tack ändå för alla tips och råd! Mats |
|
|
Massse: Tack för att du berättar hur det gick, det här får vi hoppas någon annan får nytta av! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
DIS koderna är bara skit tycker jag , dels säger de aldrig något roligt i stil med "du kommer vinna en miljon i dag" eller "din bil kommer att få 800 hästrafter och fungera för all evighet"... Men sämst är alla multifel som inte existerar , precis då jag köpte min 750 fick jag också samma fel pga. en trasig tändkabel som bara orkade tända stiftet mycket svagt samt en som var glapp beroende på hur man körde , DIS var då inte mycket till hjälp som jag trodde det skulle vara - men det funkar nog mycket bättre på nyare bmw ? |
|
alain |
hej.. jag har samma problem med min 750 ial -92 jag har bytt tändkabelsats.tändstift . bensinpumpar och vänster spjällregulator men ändå krånglar det.... jag älskar min bmw men snart ...... som alla vet så e de inte billigt med felsökning på felsökning för dessa bilar.... jag har lagt ut ca 7500kr och felet är ännu inte lagat..... är det någon som har lösningen så är jag tacksam och kan behålla min älskade bil... mvh alain |
Paap Reeder |
Hej alain! Starta ....lossa under tomgång först den ena LMM- kopplingen. Låt den gå 1 min utan den LMM´nen. Sätt dit akbeln igen. Vänta 1 min tills hon stabiliserat sig. Gör så lika med den andra LMM´nen. Går den lika bra eller dåligt efter detta vet du satt det inte är LMM. MVH /// Paap R |
alain |
hej Paap Reeder. tack för din snabb svår, men vad är LMM-koppling och var siter den ? |
|
LMM=Luft Masse Mätare Inte sant? Lycka till. ____________ Mats Kinnby ------------ Team Kinnby Motorsport Länk |
|
alain |
hej Masse! har du löst problem med din bil att den går bara på 6e. isf vad har du gjort? MVH //Alain// |
|
Alain: Svaret finns en bit upp i denna tråd. I mitt fall var det en dålig tändkabelsats som orsakade bilen att gå in i nödprogrammet. Men att hitta detta var en jobbig story, nära 11 papp i felsökningskostnader innan BMW mekanikern lyckades ringa in det... Men å andra sidan kunde det ha gått lättare, min bil är chippad, detta gjorde att allt fler felkoder dök up på DIS:en... Har följt ditt bekymmer Alain, hur har det gått? ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
alain |
hej Massse: jag ha bytt mycket på min: stift, tändkablar. LMM 2st, spjällmotor 1st ny renoverad, båda bensinpump begadnad, olika givarer, + flera felundersökningar. På den sista undersökning, BMW sa till mig att det finns ström till båda bränslepump men bara en pump sprutta bensin. det verkas som att den pump jag hade köpt hade samma problem. osanolik för mig. jag har köpt en ny pump original. jag ska se vilken som inte fungera gennom att kopla precis utanför locket 2 extrarör med 2 gennom synlig bensinfilter, när bilen går dålig kan jag ser vilken som inte spruta bensin gennom, markera utgång och följa efter till pumpen och byta. jag hoppas att deta är problemet. Jag ha hört att det kan krångla med pumper när det är kallt ute. Det märks när det är mildare väder, bilen går mycket bättre jag återkommer när det är bytt coh testat. Just nu är jag upp till 20.000 lapar. Tack för hjälpen MVH //Alain// |
|
Byt kamaxelläges givarna, som sitter på en av tnd kablarna på vardera sida... Ett typiskt fel när ena cylinderraden lägger av... BMW Mekanikern |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Tar upp denna tråd igen även om den har något år på nacken. Om kamaxelgivaren och vevaxelgivaren är sönder eller inte fungerar är det då sanolikt att DME inte skulle rapportera dessa fel och ge felkoder? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
Paap Reeder |
... skulle gissa: nix Motiv - tror inte att DME är så klok att den förmår att provköra vissa statiska givaresystem typ lägesgivaren för cyl 6 resp cyl 12. En aktiv sensor typ lambda och LMM klarar den dock av att checka upp. Den kan möjligen notera att eftersom det kommer pulser från cyl 12 men inte från cyl 6 så måste 6:ans givare vara trasig. Tror inte att den aktivt skickar ström genom givarens spole för att kontrollera dess helhet och därav dra egna slutsatser. Nu resonerar jag kring DME 1,3 d v s den som siitter på min M70 ... senare system är säkert smartare. MVH /// Paap R |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Ok, tack. Mitt problem är som följer: När man startar upp v12.an utan att trycka på gasen så går den bara på 6 cylindrar, men om man trycker gasen i botten med tändningsläget i läge 2 och startar upp motorn med full gas så går den på alla 12, sänker man ner den försiktigt på tomgång så slår den av ena cylinderhalvan vid 1150 varv/minuten och går inte igång igen, men håller man den på varv över 1150 varv/minuten så går den som den ska. Dis ger inga felkoder, lamda och Hc värden är ok, alla spridare får ca 5V och luftmängdmätarna fugerar och inga felkoder, spjälhusen är rengjorda och ger inga felkoder, bensinpumparna ger rätt mängd och rätt tryck uppe vid fuelrailsen, och ändå så slår motorn av 6 cylindrar. Mina teorier är slut? har ni några för att fortsätta felsöka? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Det kanske är dags att se över spjällmotorerna?: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.