AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.175

98 eller 95 blyfri?

Sida 1 av 2
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Jag köpte mig en Bmw 320i 92 Coupe och frågade bilförsäljan med vilken soppa jag skulle tanka,han svarade att man kunde tanka med båda, men han skulle rekommendera 98 eftersom de var de renaste.. En kompis köpte sig en likadan 94 års modell och skulle tanka 95 blyfri,, det var hos en annan bilförsäljare,,
Min fråga e vad är rätt???
vad händer om jag börjar tanka 95 blyfri nu??

E tacksam för alla svar..BMW RULES
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det gör ingen större skillnad, tanka det du känner för.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Schysst så!
ju högre oktantal destå bättre går bilen, så jag rekomenderar verkligen 98 oktan...det mår bilen bäst av
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Personligen så tycker jag du ska tanka 98 för att bilen går jämnare tycker jag, den hörs inte så påfrestad, motorn går mer tyst...

så tanka du 98, dom ören som skiljer 95-98 emellan, dom blir man inte fattig av!

(smaken e som baken) ibland äcklig!/JURGEN!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle vilja säga såhär:
I teorin är det alltid bättre med 98 oktan, men det är inte säkert att det märks i verkligheten!
Olika motorer är olika känsliga för oktanskillnaden.

Testa och se om du tycker att motorn går jämnare, snålare och starkare med 98oktan.
Märker du ingen skillnad kan du fortsätta med 95 oktan.

Själv tankar jag 98 oktan eftersom jag tycker att motorn går något mjukare (framförallt vid acceleration) och drar lite mindre bensin.
Någon märkbar skillnad i effekt har jag inte märkt av. (har iofs inte gjort bänkmätningar)

I vilket fall kan motorn aldrig ta skada av för högt oktantal!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Schysst så gubbar jag tackar för tipsen
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
har du kat så ska du inte ha 98
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
318 grabben,

Det är inga problem att köra 98 oktanig bensin på en bil med katalysator. Det man ska akta sig för om man har katalysator är blyad bensin. Detta är dock inget problem idag eftersom det inte säljs blyad bensin längre.

Den enda nackdelen med bensin med högre oktantal är att den är dyrare.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
318 grabben, FEL!

Om du har katalysator skall du ha BLYFRI bensin!

Det finns blyfri 95, 96 och 98 oktan i Sverige, alla sorter kan användas i en katalysatorbil.

Däremot finns det vissa motorer som "behöver" 98 oktan för att gå bra.

Men som jag skrev innan: Motorn (eller katalysatorn) kan ALDRIG ta skada av för högt oktantal! (gäller vanlig handelsbensin!)

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Många fel här :)) Det säljs Röd 98 bland annat på Jet och den har blyersättningsmedel som inte gillas av katalysatorn.
Däremot har det inte sålds bensin med bly i på rätt många år.
Ren palceboeffekt på de flesta nya bilar att den skulle gå bättre på 98. Då elektroniken ser till att optimera efter det oktantal som finns i tanken. Så det är i de allara flesta fall bortkastade pengar.

///MVH Hasso
Länk

ant
den röda bensin som sälj på Jet har väl ett grövre munstycke vilket gör att man inte får ned den i tankanslutningen, iaf var det så för mig när jag var på bilsalongen och skulle tanka för hemfärd. Jag kollade inte så noga vad jag valde för bensin utan kollade mer på oktantalet. den gånge blev det 95 oktan i tanken.

en annan sak, om elektroniken i motorn optimerar tändningen efter det aktuella bränslet så borde det väl rimligtvis resultera i lite högre effekt med 98 oktan då tändningen kan höjas lite extra, jämfört med 95 oktan, utan att det spikar?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OK, för att förtydliga mig ytterligare! ;o)

All bensin som säljs från grönt munstycke är blyfri! (95, 96 och 98 oktan)
Om en bil skall tankas med blyfri 95 oktan enligt instruktionsboken, kan den automatiskt köras på blyfri 96 eller 98 oktan (eller ännu högre oktantal så länge bensinen är blyfri)!
Om motorn däremot "kräver" 98 oktan enligt instruktionsboken, bör man inte tanka lägre oktantal eftersom man i extremfall kan få motorskador av för lågt oktantal.

Däremot är det olämpligt att tanka en katalysatorbil med bensin från rött munstycke (som inte får plats i tanköppningshålet på en katalysatorbil), då blyersättningsmedlet kan ställa till det i katalysatorn.

Vissa äldre bilar behöver "blyad" bensin för att smörja ventilsätena.

En modern bilmotor skall klara av åtminstone 95 oktan utan problem, men i vissa länder finns det exempelvis 91oktan och det är inte bra om motorn inte är konstruerad för så lågt oktantal.

I laboratoriemiljö är det alltid bättre med högre oktantal i en motor med knacksensorer. Effekten ökar och bensinförbrukningen minskar med ökat oktantal. Om du märker det i verkligheten är som sagt en annan femma....

Olika motorer är olika känsliga för oktantalsändringar. I vissa motorer märks det nästan ingen skillnad och i andra motorer märker man påtaglig skillnad (framförallt i högtrimmade och överladdade motorer)!

Testa och se om du märker någon skillnad!
Gör du inte det, tanka 95 oktan!

Mvh

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Även Qstar kör röd 96/98 oktan har jag sett.
Kan passa på att fråga om det är nån som vet om man kan köra en 325 -88 på 91 alternativt 93 oktan? Såg att dom hade sådan bensin i bl a Tjeckien i somras men vågade inte chansa på den när jag inte var säker på eventuella biverkningar. Vill ju inte skada PAM. Nån som vet?

Glad påsk

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Är det någon som brukar tanka på OKQ8 automatstationen i Akalla vid Burger King? Om man går och tittar på påfyllningsmunstyckena för stationens tankar så finns det 2 eller 3 påfyllningsmunstycken för 95 oktan 1-2 (?) för Diesel och ett för 98 oktan,däremot inget för 96 oktan som också tillhandahålls.
Min misstanke är att 96 och 98 oktan är samma tank och att man får likadan bensin 10-15 öre billigare om man väljer 96 istället för 98.

Någon som vill bekräfta eller dementera detta?

Jag har för mig att jag läst något liknande här på forumet för ett tag sen.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
95=sliter ut motorn mer det är för typ männsikor som inte bryr sig om bilen.
98=det blir längre mil genom att bilen mår bra av att suga in bättre kvalite

Kör alltid på 98 oktan. Alltid fått höra att prestandabilar mår bäst av 98, och framförallt turbobilar då.

Och kollar man på de killar som kör mkt race så är det så högt oktantal som möjligt osm gäller för att motor ska ge så bra prestanda som möjligt.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Placeboeffekt eller inte, men i de tekniska specifikationerna för min nuvarande kärra så gör 98 oktan 5 newtonmeter mer än vad 95 oktan gör.

Men så har jag en motor som är så vinklad att den är rak ;-)
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Hallå igen! de här med oktanet, ni som e osäkra: kör slut på tanken (nästan) så ni knappt har någon 95 kvar. och fyll på med 98. och prova att köra med det istället.....

jag var också lite så... hmm spelar roll om man kör 95 eller 98, men när jag bytade märkte jag skillnad. den e inte så stor men man märker den....

det är så att bilen går mycket jämnare, speciellt på högre varv, då motorn går tystare, motorn hörs inte lika påfrestad med 98 som med 95...

så jag tycker det är värt ett försök, skulle du/ni inte märka någon skillnad... så ok kör på 95!!!

(Smaken e som baken) ibland äcklig! JURGEN!
mi
51
michalo
320i -01
ja som kör 318 då, kan jag också köra 98 oktan eller? =)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Michalo, ja!

Men det är som sagt inte säkert att du vinner så mycket på det!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.