|
|
|
|---|---|
|
OK/Q8 kommer att blanda 5% etanol i bensinen fr o m påsk enligt aftonbladet.se (i linje med ett miljödirektiv från EU). Då är det säkerligen bara en tidsfråga innan alla andra bensinbolag börjar med etanol i bensinen. Tonny Gammelgaard vid OK/Q8 säger att 5% etanol inte påverkar bensinens egenskaper i bilmotorn. Personligen känner jag mig lite tveksam till detta - vad tycker Ni? Länk roadZter | |
|
Bensinbolagen har blandat ca 5% etanol i nästan all bensin i bland annat mälardalsområdet i många år redan! Det har inte resulterat i några problem! Fördelen är att du inte behöver bry dig om att använda K-sprit (som består av etanol!). Nackdelen är att bensinförbrukningen ökar ca 1-2%. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror att JET kör det på alla sina stationer. Har för mig att jag fick ut information om det för nå´t år sedan. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
jotack... det blir inte en hit med bearbetad motor, som till exempel när man lustgasmatar känns 98:an klen som den är. BU!! :( |
|
|
5% etanol i bensinen gör ingen skillnad eftersom etanol förbränns effektivare. Jag har laborerat med inblandning av E85 upp till 30% på mina tre senaste bilar och inte noterat någon nämnvärd ökning av förbrukningen, snarare tvärtom. Men blandar man kraftigare så tar etanolens lägre energiinnehåll ut sin rätt |
|
| Jo tack, etanol har funnits ett tag på prov, vilket bensinbolagen inte berättade för brandförsvaret. en del sorters skumvätskor kan inte verka på etanol som brandkåren använder. så det vart ett jävla ramskri när dem kom fram till en bilolycka och inte kunde kväva elden med skum. | |
|
Man tycker att bensinpriset borde sänkas med respektive 5 %. Om jag inte har helt fel så är skatten stora boven till bensinpriset och etanol är ju skattefri...och dessutom är biligare att framställa än bensin, man behöver varken borra, transportera i tankers eller göra om till bensin. Allt man behöver är en spritbrännare av den typen några av oss kan tänkas ha i källaren :-) Som vanlig så blåser bensinbolagen oss bilister. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Allt för miljön! I instruktionsboken för min Lotus står följande: "A mixture of 10% ethanol and 90% unleaded gasoline may be used in the Lotus Esprit. If driveability problems are experieced as a result of using gasohol, it is recommended that the vehicle is operated on gasoline. Use of fuels containing alcohol is not recommended." Det står givetvis också att man tappar effekt. Hurra för Shell Optimax (+ 99 oktan), har bara hittat denna supersoppa i Tyskland, det märks verkligen när man kör på detta, riktigt bra med krut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.