AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

Vobblar vid c:a 100km/t

Visa användare
27
gorgen
520i-95
Är det någon som vet vad det kan vara om bilen vobblar vid 100km/t.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Dämpare,fjädring,bussningar.E det fram eller bak som det är dåligt med gången??
Kan vara däck eller fälgar också.. Obalanserade..

Jag hade väldiga strul med min M5:a innan vi hittade felet.. ett ovalt(!) däck.. fel från fabrik..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Synkroniserings Länken ska jag byta då jag har liknande problem. Har bytt de flesta bussningar och stag utan förbättring.

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Tack för förslagen.Jag har i och för sig bytt däcken,så dem som satt bak förra året sitter fram nu,kan det ha med detta att göra,för jag hade inga problem förra året.Om det skulle bero på detta behövs en hjulinställning då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova med att skifta tillbaka däcken, om felet försvinner då är det garanterat fälg/däckrelaterat i alla fall!

Vilka däck använder du? Märke, dimension?
Hur gamla?

Vilka fälgar använder du? Märke? Till vilken bil är de avsedda?

Centereringsringar?

Hjulinställning har nog inget med det problemet att göra...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Märke vet jag ej,men storlek är 205/65-17.Fälgarna är till den bilen.Byta igen ids jag ej,bultarna sitter så långt in i fälgen,har inte förlängare till det.Det sjuka är att det försvinner vid 110km/h
och bilen känns som vanligt igen.
magkai
Jag har haft i stort sett liknande fel, dock så startade det redan vid ca 80 km/h. Jag hade köpt nya BMW orignal fälgar+nya Michelin däck från BMW Solna i Stockholm för totalt 21.000:- till min E34. Det visade sig efter flera felsökningar hos BMW att de sa att det var felaktiga fälgar (ovala). Efter vidare kontroll hos extern däckfirma så visade det sig att fälgarna som BMW hade sålt till mig ej passade till E34 utan egentligen bara till E39. Jag blev tvungen att köpa Centreringsringar för att komma förbi problemet, då BMW Solna vägrade att köpa tillbaka däck och fälg. Problemet är i stort sett löst, men eftersom centreringsmaterialet är i plast så kommer nog problemet att aldrig lösas helt och fullt. Det finns än idag små vibrationer, men jag har valt att leva med detta till dess att jag säljer bilen eller skaffar nya fälgar och däck!
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Min bil vill börja "vobbla" mellan 90-100, men bara när jag har kört ett tag och däcken blivit varma. Kör med 235/45/17 bak 255/40/17
Za
32
Zajber
525iA Touring -95
Jag hade problem med vibrationer i min bil med.. det visade sig att mina alufälgar behövde riktas..

Bra företag...www.intera-sverige.se

// Zajber
Länk
BM
31
BMW_Mackan
328iC (M3)
Jag hadde ett liknande problen på min gamla bil men då så var det bilfirman jag köpte bilen på som hade glömt att sätta dit centreringsringar. Tänk om det är ett sådant enkelt fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.