AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
855

Portning av topp ?

Zy
4
Zyxx
320 - 94
Tänkte porta en topp men har en undran om hur ytan ska vara då man är färdig

Ska man ha den så blank som möjligt eller ska den ha kvar en ruggig yta typ som då den är gjuten från fabrik ?

Gäller det då både för Insug som avgas ?

// Zyxx
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jag har hört att avgassidan ska vara blank som attans..
När det gäller insugssidan säger den ena att de ska vara blankt och den andra säger att de ska vara ruggat.. Så, där har jag inte den blekaste... Personligen hade jag nog gjort lite ruggat..
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
De ska vara lite ruggat på insugssidan, för att få igång lite "turbulens" i luftblandningen. På avgassidan däremot ska det vara blankt så att inte sotet fastnar så lätt...
Svaren är lika många som profeterna. Personligen kör jag ur kanalerna med sliprulle korn 80 när jag portat klart, och det fungerar uppenbarligen.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
De e väl inte så stor skilnad om man har blank eller ruggade kanaler när man kör med insprutning.
Med fögasare det skulle säkert funka bättre ruggad kanal, för att förhindra droppbilning av bränslet.

Jag är ju inte någon mästerportare men jag kör på läran att ha ruggade insugskanaler, det är ju enklare än att polera dem.
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
på insugsidan ska de vara lite rugligt. Då bildas luftfickor å luften har lättare å glida mot luft än mot metall. men vad vet ja.... ;)
Zy
4
Zyxx
320 - 94
Man tackar bara rugga på då ju : )
Som sagt, profeterna är många. Det finns inget som heter SKA när det gäller det här ämnet, då skulle alla proffstrimmare vara överens, och det är dom inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som jag tror att alla trimmare är överens om i alla fall är att kanalerna skall vara "ruggade" efter den punkt där bensinen kommer in!
Det hänger ihop med att vätskan (bensinen) inte skall fastna på väggarna i insuget. Är det spegelblankt suger sig vätskedropparna fast vid väggarna.....

Hur insugskanalerna skall se ut innan den punkten finns det många åsikter om.

Personligen tror jag att själva kanalernas utformning (hur de flödar) är viktigare än ytan på väggarna innan punkten där bensinen kommer in....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
PETER.O
På vissa F1 motorer är ytan som ytan på en golfboll i insugskanalen.

Peter
Som Bäckis sa: Många bud är det.... Vissa utav Landets bäst motortrimmare/Portare gör ju insugn.kanalerna så lena o blanka som möjligt. Kallas ibland även för - glasyta - Detta där bränslet träder in. Vissa tycker inte att AVGASkanalerna ska vara blanka..... En gemensam nämnare tex för insugn.kanalerna är ju att dom ska vara så "raka" som möjligt, även kallat för att "räta" ut kanalerna. Man kan slipa/svarva ner ventilskaften just vid kanalen, flödet. Bör beaktas flödeshastigheter, fyllnadsgrader, mm mm. K.
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Ja, de e många bud, men de motorer jag kikat på har haft ruggade insugskanaler (stcc & etcc motorer) men det kan ju vara olika från motor till motor och beronde på hur kanalerna är utformade etc. En annan grej vad gäller insuget är att man brukar ta upp så mkt som möjligt precis vid ventilen, så att man har maximalt med luft/bränsleblandning som trycker på precis när den öppnar.
Zy
4
Zyxx
320 - 94
Det är roligt att läsa vad som skrivs här... man får en massa små tipps

Hur mycket kan det gör att porta top utan att byta kammaxlar

Tanken är att hitta roliga axlar att sätta i topparna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.