AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

hur testar man injektorerna?

lundgren
har problemet att man bil bara vill gå på 5 cylindrar.
har kollat tändningen å så...
har nu plockat bort insuget å ser att det bara kommit bensin till 5 cylindrar.
kan man kolla injektorerna på nåt sätt nu när man plockat ut dem?

jonas
Kolla i senaste ams eller automobil läste det igår men minns inte nog för att återge här....

Med ny vattenpump mm... :-)
lundgren
problemet löst!:)
la alla injektorer i en balja lacknafta.
efter hopskruvning så går den hur rent å fint som helst på alla cylindrar!:)
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
injektorer ? dvs spridarna eller ?

/Mvh Göran
lundgren
japp...injektorer=spridare
jocker18@home.se
är det mycket svårt att få bort dom? behöver man nya packningar?

WmB SoundZ
Paap Reeder
Hej!
Att ta loss spridarna ... om man gör det försiktigt kan man kanske inte behöva nya o- ringar.
Bosch har lösa o-ringar men kostar skjortan. Ej std dim. Kuntze har "nära" erforderlig dim men är litet tunga att pressa in.

Är o-ringarna oskadade och någorlunda mjuka kan man gott köra med de gamla ringarna.

Fick köpa 12 + 12 st (även till fästet i insprutar railen) till M 70:an . Ingen höjdar-affär. Dessutom onödigt.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Paap Reeder:

Kan du ge mig en utförlig instruktion om hur jag ska gå till väga för att ta lös mina spridare på m535:an och checka om dom är fräscha ?!

/Mvh Göran
Paap Reeder
Hej!
Jag skulle göra så här:
- Tag loss dem sittande i insprutarrailen. Vänd hela bryggan upp och ner och rikta insprutarna vid sidan av kanten på huven
- Anslut bränslet samt evakueringen från vakumregulatorn.
- Lossa ansl 15 på spolen samt kör korta ryck med startmotorn

Du kommer nu att se 6 st fontäner av 98:a.
Skulle en insprutare vara felaktig syns det direkt.
(Jag körde mina 12 st till M 70:an - alla låg klockrent lika i höjd - ca 2 meter)

Lossa sedan elanslutningarna till resp insprutare och kör igen med startmotorn - nu får ingen insprutare "snora ner sig".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej wrath!
En grej till: innan Du lossar insprutarna så spraja på avfettning på dem "nere vid foten" samt kör helst med högtryckssprutan en dusch "vid varje fot" + tryckluft så att all skit går bort som annars ramlar ner i insugsröret när Du lossar sprutarna.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Okej var väl rätt bra förklaring men vill helst ha en lite mer detaljerad då jag inte gillar att pilla med motorn så mycket ,
hur tar man lös dom ? gängade eller bara nedtryckna ? sen vad menar du med "- Anslut bränslet samt evakueringen från vakumregulatorn" dvs jag börjar med att ta ur säkringen till bränslepumpen , kör bilen torr typ , tar lös bränsletrycksregulatorn och så där sen efter jag tagit upp hela bryggan ansluter jag slangar och stift , men går inte kolvarna runt när man kör på startmotorn ? är väl inge farligt kanske ?

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
tänkte att jag kör systemet lite torrt elelr så jag får bort det mesta trycket , ska byta bränsletrycksregulator i veckan så !

/Mvh Göran
jocker18@home.se
vad är anslutning 15 på spolen? ska nog ta å kolla upp det där, rätt enkelt fast trångt kan jag tänka mig?

WmB SoundZ
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja det vill jag också veta vad du menar med det ?

/Mvh Göran
Paap Reeder
Hej!
Med anslutning 15 menar jag + på spolen så att Du inte får ngn gnista.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.