AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
422

Prisskillnad i Sthlm gällande oljeservice

Ringde nyss runt lite bland verkstäderna i närheten eftersom det närmar sig service. Har kollat lite på gamla diskussionstrådar också och ser att många tycker man kan serva hos en icke auktoriserad verkstad men på en så pass ny bil som en 99'a känns det som att man kan kosta på sig en "stämpel"-service...

Hur som helst så skiljer det sig rätt så mycket så det lönar sig att ringa runt, så här blev resultatet:

Danderyd, och Novation i Uppsala, hade samma pris, 2.400 Kronor

Solna hade 1.980 Kronor

Men billigast var Vällingby som tar 1750 Kronor för oljeservice inkl. byte av microfilter.

En skillnad på 650 kronor mellan dyraste o "billigaste" priset och det tar 5-10 minuter att ringa runt.

Värt att beakta vid ett eventuellt verkstadsbesök !
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Du missade Bmw i segeltorp. Dom är billigast.
vi
54
viggo
540i-96
vad tar dom Bmw i Segeltorp??
Välingby var oxå biligast när det gäller inspektion 1.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Hur kan dom ta 2400:- för att byta olja på en 320? Jag pröjsade 1660:- för byte på min 540 hos LO's i Västerås och då snackar vi 7,5 liter olja...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
ALLT är dyrare i Stockholm.
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Det tvivlar jag inte alls på, frågan var snarare hur dom kan motivera prisskillnaden. Om det skiljer 800:- mellan en oljeservice på en 320 och en 540 så lär skillnaden vara ännu större på ex. inspektion 1 på en 540, alltså borde fler vara intresserade av att serva bilen utanför sthlm.

Jag köper helt enkelt inte resonemanget "Allt är dyrare i Sthlm" bara för att det är Sthlm man pratar om. En aning dyrare kan jag tänka mig för att kompensera för högre lokalhyror, löner etc, men det måste ju ändå vara inom rimliga gränser, dvs om man tjänar mycket på att åka någon annanstans så är det ju vad som kommer att hända till slut.

Mvh,
Pär
Förklaringen ligger väl i att många är bekväma av sig och har råd att betala lite mer, vilket innebär att de kör till närmsta verkstad dit de alltid åkt, oavsett vad det kostar. Jag kan inte se nån annan förklaring annars, för vem betalar 6-700 mer för att serva bilen i Danderyd istället för i Vällingby t.ex. ?

Att jag själv som exempel inte åker ända till Västerås för att serva bilen är kanske mer försvarbart men helt klart finns det en gräns för hur mycket man är beredd att betala för att slippa köra x antal mil utanför Sthlm för att få bilen fixad.
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Personligen skulle jag tycka att summor runt 1500-2000:- skulle motivera en resa på 10 mil, men för 600 så skulle jag nog knappast åka till Sthlm. Däremot borde man som i de flesta butiker och företag kunna pruta med det som argument. Dom har trots allt ett intresse i att sälja sin produkt (i det här fallet verkstadsbesöket) för att kunna visa sina ägare att dom har rätt att finnas (dvs, åtminstone dra in tillräckligt för att täcka sina egna kostnader).

Mvh,
Pär
Instämmer när det gäller summorna, för en besparing av 1500-2000 kronor hade jag mer än gärna satt mig o kört till Västerås för service.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp olja i 20-litersdunk så får ni ner literpriset rejält!
Bäst priser får man oftast via firmor som sysslar med tyngre maskiner som lastbilar och skogsmaskiner mm.
De säljer oftast ett speciellt oljemärke och tar hem den olja man vill ha inom det märket.

Sedan är det bara att ta med egen olja vid servicetillfällena om man inte vill serva själv.
Hepp-så har man sparat en bra slant!

Att verkstäderna grymtar lite när man kommer med egen olja är naturligt då de har FETA marginaler på den olja som de köper in på fat och sedan säljer för samma pris som man som kund får betala för dunkar och litersförpackningar....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.