|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har köpt familjens första BMW. Gjorde vel det mesta som man INTE borde göra. 1 Kollade aldrig bilen på M-test eller hos BMW verkstad. 2 Kollade ej med bilregisteret. 3 Ringde inte tidigare ägare. 4 Tittade inte på bilens dokumentation. 5 Köpte den med löfte från privat säljare om att han ska fixa tankmätargivare. Nu till mina frågor: Fråga 1 Har bara 1 nyckel, bilen har sannolikt bytt lås (import -98 med enstaka kvitton). Kan jag beställa nycklar per telefon eller måste jag åka till verkstad för att de ska kolla nyckel/låsmodell. Fråga 2 Har bara 1 larmdosa. Märket är Cargaro (bild på nån lejon eller nåt) Hur får jag en extradosa med rätt frekvens ? Fråga 3 Lyckades förstås lösa ut larmet när jag låste upp dörren på passagersidan. Finns det inte nån /%"¤% knapp man kan trycka på som stänger ner larmet ? Kom slutligen på att trycka på dosen. Hittade någon liten knapp under dashen på förarplatsen, men vet inte om det ha rmed larmet att göra. Den stängde inte av larmet iaf :) Fråga 4 Finns det Haynes manual till 7 serien E32 ? Det var alla frågor första dagen :) Bilen är alldeles nyköpt och känslan av at ratta en V12 med 300 HP är svår att beskriva. Doften och känslan av hårda velformade inställbara lädersäten är snudd på snuskigt :) Nu minns jag hur det är att vara barn på julafton :) Aldrig mer en rostig Volvo ! | |
|
1. BMW kan tillverka nycklar via chassinumret. 2. Extra dosor kan köpas hos bilstereohandlarn för ett par hundra, sedan kodar du själv nyckeln mot larmet med hjälp av manualen till larmet - 3. som du kan ladda ner från www.cargard.com. 4. Haynes har ingen till 7-serien. Lycka till |
|
|
Tackar för snabbt svar ! Funderar dock fortfarande: 1. Lås: om tidigare ägare bytt lås, kanske han gjort aja-baja och köpt lås på skroten dvs att lås och chassinr ej längre är överensstämmande. 2-3. Helschysst och mycket seriös sida från larmtillverkaren. Verkar som jag kan köpa extradoser och få larmet kontrollerat här i Piteå. 4. Sett att det kan vara svårt att få tag på instruktionsbok hos BMW handlara, men att om den finns så ska den kosta 150 bananer. Verkstadshandbok verkar kosta 1200. Detta enligt info hittat i andra insändare. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Går det att låsa alla lås med denna nyckel? I sådana fall är det nog mer troligt att det sitter orginal lås men att de andra nycklarna "kommit" bort. Lite skumt att du samtidigt bara fick en larm dosa till bilen. Vore jag du skulle jag riva ur larmet och sätta i nytt ev koda om larmnycklarna fortast möjligt.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Angående manual till 7-serien: Haynes har ingen, men Bentley har gjort en. Kolla in mer info på www.rb.com |
|
|
Sett ref:s till Bentley manualen, Ska kolla websidan. Är lite småskrämmande med en så komplicerat bil och liten/ingen dokumentation. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Beställde en färdigkodad nyckel från BMW via chassinummret, kosta 225:- (värt en chansning?) Larmet: När du kodar in en ny nyckel måste den gammla kodas om samtidigt, med andra ord: om en larmdosa är på drift så fungerar den inte efter en omkodning. Koda om larmdosan så snart du kan (jätte bra instruktion i manualen som finns att ladda ner hos Carguard) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.