|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att bygga en isobarik-bandpasslåda till min e36 cupé.. för att få in ljudet tänkte jag leda in det genom hatthyllan där orginalen idag sitter.. det jag undrar över är hur röret mellan lådan och hatthyllan kommer att påverka basen? Risken är väl att avstämmningen blir fel? Eller är det längden "inne" i lådan som är den kritiska? MVH: Marcus | |
| Har du bara rätt rörlängd i förhållande till din låda spelar det ingen roll om röret sitter i eller utanför lådan. Om du har en beräknad låda med röret inräknad i den volymen måste lådvolymen minskas med rörets utstickande volym. | |
|
Ok, men om röret från lådan upp i hatthyllan är större säg.. 3" i lådan och 5,25" i hatthyllan .. borde inte 5-10cm extra rör vara försummbar då? Borde väl kunna jämföras med att spela direkt ut i kupén utan rör? MVH: Marcus |
|
|
Jag har ingen erfarenhet om hur en sådan lösning skulle fungera i praktiken. Du får labba dig fram. Hur skall du lösa övergången från 3" till 5.25"? Jag hade i ditt fall antingen dragit 3" hela vägen upp i hatthyllan eller räknat om lådan med 4" och dragit upp det röret i hatthyllan. Själv har jag en bandpasslåda med 4" spelande genom skidluckan. Mycket nöjd med den lösningen. |
|
|
En allmän regel med isobarik är att du räknar på en "vanlig" låda och sedan halverar volymen och fördubblar längden på portarna. Med 3" rör finns det stor risk att du får kraftiga blåsljud. Som Kane skrev spelar det ingen roll om porten sitter inne i lådan eller är utdragen, det viktiga är att volymen på lådan och portens längd är rätt, samt att porten inte mynnar för nära en vägg. 1-1,5 ggr portdiametern måste vara fritt framför och bakom porten, helst runtom den oxå. Du kan därmed få konstiga effekter av att "skarva" rör. Lösningen kan vara att köra 5,25" hela vägen. Problemet är då att röret blir ännu längre... |
|
|
Det finns en "sak" som man sätter på portningsrörets ändar, som heter Aeroport. Aeroportens funktion är att ta bort blåsljud som kan uppkomma vid porten. Aeroporten är "avrundad", dvs du sätter den på ditt 4" tex o så får du en rundad kant som är större än 4". Vart en dålig beskrivning, men om du går in på en bilstereobutik o nämner den här Aeroporten så ska d veta vad det är för något. De kan nog även hjälpa dig att räkna ut en låda åt dig oxå, efterson bandpass lådor är lätta att göra "fel".D är väldigt viktigt att ALLT är rätt, typ lådvolym, högtalarens värde osv. Lycka till Mvh Rutger |
|
| Om inte jag minns helt fel så är ytterdiametern på min DLS 4" aeroport 160 mm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.