AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.658

Läckage vid start

cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Hej!
Har upptäckt att det läcker något från bilen, detta enbart vid kallstarter och det luktar väldigt mycket bensin inne i kupén även, allt detta försvinner dock när man kört en kilometer, då läcker det inget och det luktar ingen bensin.
Va tror ni, kan det vara någon bränsleslang eller liknande? Vart sitter bränslefiltret egentligen?
Mvh

/// Clyzzon

Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej!
Jag kände bensinlukt inne i min bil också vid ett tidigare tillfälle.
Då var felet att de bränsleslangarna som sitter mellan torpedväggen (eller vad den nu heter) och motorn, alltså mellan framrutan och baksidan på motorn spruckna. Det syntes ingenting på dem men det luktade mycket inne i kupen när man stod stilla med bilen. I ditt fall däremot, med ett större läckage så vet jag inte riktigt. Men kolla de slangarna i alla fall för de sitter ju på ett sådant ställe vilket gör det lätt för lukten att ta sig in i kupen.

Slangarna vid (runt) spridarröret brukar bli dåliga efter några år. Speciellt en kort bit (typ S-böj) brukar läcka. Kolla där. Mvh K.
Har känt liknande på min, kom när bilen inte gått längre än några minuter. Sen försvann det.... och har ännu inte återkommit.. Är väl förmodligen nån av bränsleslangarna vid torpeden som krånglar.

Det enda jobbiga är att det är så förbannat trångt just där slangarna är.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
One of One
Jo det är riktirt som dom andra skriver, jag råkade ut för samma läcka vid bränsleslangarna uppe vid torpedväggen, bytade dom själv, ett jäkla pill måste jag tillägga. men jag råder till att inte köra bilen innan du åtgärdat detta för det ter sig så illa att bensinen rinner på ett par metallrör rätt ner på fortsättningen på GRENRÖRET...... inte bra alls... POOF så e bilen borta...

"Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen"
One of One
Det stämmer det som "Mean Machine" skriver, att läckaget finns när man står still med nystartad bil. Det beror på att den såkallade "fuelrailen" som alla insprutare sitter på, om man följer den mot torpedväggen så kommer du till "böjen" där bränsleslangarna sitter osv ner till bränslepumpen, det pumpen gör är att den pumpar upp till ett konstant tryck i fuelrailen där sedan insprutarna öppnar och stänger till ventilerna på insuget.

Så det hela beror på att när bilen står still utan att du startat bilen så har ju trycket sjunkit lite och därmed så kanske just det trycket som står kvar inte räcker till för att pressa ut bränsle ur hålet på bränsleslangen. Däremot när du startat motorn, bygger bränslepumpen snabbt upp ett nytt tryck till fuelrailen och slangens hål öppnar sig och du har ett bränsleläckage.
När du sedan börjar köra med bilen och "gasar" så öppnar du upp spjällen mer och insputningsmunstyckena kan släppa in mer bränsle och därmed så sänker du trycket i fuelrailen och minskar trycket på bränsleslangen och ditt läckage tycks ha upphört.

Men jag råder dig än en gång att fixa det innan du ger dig ut på vägarna, det kan ju inte vara roligt att köra en brinnande M3:a på motorvägen i 110 blås eller fortare =)

Mvh Conny

"Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen"
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Äh om det börjar brinna så är det ju bara öka farten och hoppas på att fartvinden släcker den ;))

Skämt å sido , byt slangarna så fort som möjligt , ett tips är att ta ut bränslepumpssäkringen eller reläet kanske och köra bort trycket i slangarna först innan du tar av dom , fast å andra sidan kanske det inte är så mycke tryck då dom läker... hmm..

Lycka till iaf...

/Mvh Göran
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Okej, tack för all hjälp killar!
One of One: ja va inne på att det måste vara nått med just det du pratar om, tyckte det var lite skumt att det bara var vid start, men nu förstår ja.
Hur som helst är det hela åtgärdat, var inte så krångligt vad ja fattade som, (pappa bilmekaniker) åtgäradade det hela i helgen.
Mvh

/// Clyzzon

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Någon som har en bild på slangarna under insuget och vart det brukar läcka, på min så läcker det runt bränsletrycksregulatorn har tagit bort insuget och kollat en gång men såg inget fel men ändå läcker den som ett såll just i dom trakterna...
Du ska göra så här när du startar bilen på morgon...

1.- Starta bilen på morgonen "bilen är kallt" och vänta tills det börja lukta bensin...

2.- Stig av från bilen och kolla nogat under bilen efter bensin läckage !! Ser du inget kolla på golvet där finns säker ett fläck efter besin...

3.- Så där nu ser du bensinläckage som kommer vi bensintanken eller vid torpeden och motor...

kolla gärna vid bensinfilter anslutningar "klämor" och vid bensinanslutningar vid motor på förare sidan nära torpeden....

M.V.H
Mauritx
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det ser ut att läcka vid bränsletrycksregulatorn.. Är det där slangarna sitter som brukar bli dåliga?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har bytt samtliga slangklämmor under insuget för bränslet och rengjort
bränsletryckregulatorn idag och det är tätt nu =) ... Var ute och tog en liten sväng och åååå vilken kärra .. Går så otroligt bra
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Lyfter en gammal tråd. Slangen som går till bensinfiltret, vet någon vilka mått det är på den? Min läcker och tänkte svänga förbi AD Center och köpa en bit slang och byta. Passar nog även på att byta filter. Det är säkert behövligt. inte bytt de senaste 4 åren mig vetligen.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Ingen som vet? Eller åtminstone vet vart jag kan få reda på dim?
Jag var inne på realoem.com men jag blir inte riktigt klok på vart jag ska leta och vilken slang det är.
Jag tyckte mig se att på bilen är den stålomspunnen, är detta ett måste eller duger vanliga gummislanga som man annars har till bensin?
pg_ice
8mm

köp en halvmeter så kan du byta ut alla på engång

NR19
Länk
pg_ice
OBS! glöm inte att köpa nya slangklämmor också
och köp inte för stora då blir det som på min att dom inte klämmde åt tillräckligt och att det började läcka efter några månadader.

slangklämmor för 12 och 13mm funkar
14 är uteslutet den drar du i botten och kan då inte klämma åt så mycket som behövs.

Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Tackar!
Vill bara dubbelkolla att det verkligen är 8mm? Tycker slangarna ser tjockare ut till soppafiltret?
pg_ice
5e inlägget uppifrån
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.