AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
404

Är krångligt att byta övre stötdämparfästen bak?

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Jag har läst mig till här på forumet att det är mina övre stötdämparfästen bak som är slut, nu undrar jag hur krångliga dom är att byta? Gärna en beskrivning.

Bort med baksätet! Stötdämparen sitter fast med en mutter...på med en fast nyckel på muttern och en mindre fast längs upp på toppen och lossa!
Naturligtvis gör du detta efter att du dragit ihop fjädern med en fjäderspännare. Sedan kan du sänka ned hela bakvagnen och då sitter stötdämp. fästet kvar uppe i hatthyllan med 3 muttrar. Lossa dessa 3 muttrar så märker du med en gång om fästet var dåligt...

PH
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Okej Tack för svaret, det blir nog att göra det i helgen

bmwmalin
det var en väldigt tydlig beskrivning.. Jag böt dämpare o fjädrar bak på min bil för några månader sedan... o det är enkelt... man ser hur det ser ut vartefter man grejar... jag var lite orolig om jag skulle klara det själv, men det gick ju bra..:)

Lycka till i påskskruvandet..:)
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Är väl lättare att enbart lossa dom 3 muttrarna som sitter uppe i hatthyllan sen lossa den stora bulten vid nedre fjäderbensinfästningen..då får man ju lös hela fjäderbenet komplett.Då kan man ta med det till lämplig arbetsbänk och pressa ihop fjädern med fjäderspännare och sen ta isär,så gjorde iaf jag =)

-----
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.