AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
941

Varför är bilen plötsligt tvärdöd?

Min e38 har tidigare stått i veckor, men med full startkapacitet kvar när man ville ha i gång den. Har de senaste 4-5 dagarna kört bilen som vanligt. Kanske 15-20 starter. Men idag, efter att jag tagit en problemfri tur, så var bilen 4 timmar senare död. Det sa bara klick..klick...klick..hastigt när man vred om nyckeln. La på kablar, startade direkt, for ut ett par mil, lät bilen stå 2 tim, samma sak igen. Körde bilen ett par mil efter att startat upp den med kablar. Ja nu fanns strömm för att få igång den.
Tog ut bateriet för att ladda det i natt. Heltomt!

Själv hoppas jag på att jag åkt omkring med relativt slitet batteri, men fick nu smaka på sista sucken. Batteriet hade fullt med batterivatten. Vad tror ni? Ideer?

Tack på förhand
Tobbe
PS Det är BMW orginalbatteri i, ålder = okännt DS

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så att din långa vila och korta turer inte har laddat upp batteriet tillräckligt.
Det krävs rätt långa körsträckor för att kompensationsladda det man tappar vid bland annat starter och användning av stora strömförbrukare som elvärme och elbakruta.

Se till att ladda batteriet ordentligt (minst ett, helst flera dygn!), och se om det hjälper.

De flesta batterier har en livslängd runt 5-6 år (finns många undantag både uppåt och neråt i livslängd!), så om det är originalbatteriet finns det risk för att det sjunger på sista versen!

Moderna BMW-bilar brukar vara känsliga för dåligt laddade batterier.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
är batteriet 8 år låter det högst troligt att det är slut.

Är det ett "vanligt" batteri och inget helslutet typ optima kan man
lasta ner det så att det ger en 10 ampere över ett motstånd och kolla/lyssna i hålet vid varje cell , en trasig cell "puttrar/bubblar"
nämligen ganska ofta.
Stoppa i ett fulladdat batteri på lika många amperetimmar som orginalet , helst ett optima och uppkommer samma startproblem ladar inte bilen batteriet ordentligt.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det kan ju vara så att laddningsreläet i generatorn är dåligt och då får ju inte batteriet någon laddning. Att bara köra bilen på strömmen som finns i batteriet utan någon laddning under tiden, ja då blir det svårt att få igång den igen! :-)
FolkaaN
har du bytt batteri på den nån gång ?? vi fick byta batteri på vår 99 och vi har oxå en 95:a

BMW = The biggest the best, better then the rest
Tack för alla svar! Jag gissar som er, att batteriet sjunger på sista versen. Efter ett dygn har jag fått halv laddning i batteriet.
Jag har ingen aning om batteriet är bytt tidigare. Det ser optiskt fräsht ut, men jag tar det i morgon till en batteriafär så får de kolla upp i vilket skick det är.

Sedan vill jag höra era åsikter om biltemas batterier. Bara skräp eller andvändbara? Är STARKT skeptisk, men frågar ändå. Man kan ju ha fel ibland...

tobbz: kolla efter ett Misab batteri, väldigt bra kvalité på dessa, klarar av låga temperaturer och passar bra i bilar som står still mycket.

//Sniffer

Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
tobbz// Prova att lyfta ett batteri från Biltema. Jämför det med vikten på ditt nuvarande batteri och fråga dig sedan vad det är som kan utgöra skillnaden... Fråga gärna de kunniga säljarna på Biltema om du är osäker.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Det har varit tidigare inlägg om Biltemas batterier vs dido märkesvaror. Testa att söka. Biltema = skräp. Köp Varta eller Tudor om du vill ha livslängd.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Dito märkesvaror skulle det vara.
Var som jag trodde då. Intressant tanke det där med vikten : )
Skulle vara kul att höra någon utav de sk. kunniga biltema-killarna att förklara vad skillnaden utgör. Kanske är det plasten?

Skämt & sido. Jag innhandlar ett nytt kvalitetsbatteri. Var ut och kollade om jag fått i mer laddning, men ich då. Jag tog i förut när jag sa att halva batteriet var laddat. Det är endast 25% som laddats på ett dygn. = DÖTT!

Kul med all respons

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.