|
|
|
|---|---|
|
Hej, är intresserad av en M30 3,5 som är till salu. Den har dock dåliga vevlager. Går dessa att byta, är det komplicerat/dyrt? När vevlagren är dåliga brukar andra delar av motorn ha tagit skada? Ex. Kolvar/cylindrar el ventiler... Nåt annat att tänka på? | |
|
Vevlager byte går fort bara man vet vad man ska göra, bara vända upp och ner på motorn. Av med tråget och av med vevlageröverfallen och bort med dom gamla lagerhalvorna, i med dom nya, dra åt överfallen med rätt moment och sedan dit med tråget så är det färdigt! Det som kan vara skadat är vevaxelns ytor runt vevstakslagret, och är dom repiga så är det slipning av vevaxel eller en ny/begagnad vevaxel som gäller! Vevlagren kostar runt 100kr/paret, alltså 600kr för en 6cylindrig motor, och det är Bildelsimporten och Motornord som har dom priserna. _____________________________________ Länk |
|
|
Tack Brax.! Det låter ju lovande. Man får hoppas att inte veven skadats. SÅ man behöver inte värma på för att få loss eller på lagren? Återkommer! |
|
|
Nej. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Blir det bra om man slipar vevaxeln? Dyrt? | |
| Vevarna i BMW motorerna är nitrithärdade och blir mer eller mindre aldrig repiga. Jag brukar byta på plats, bara plocka av tråget och byta underifrån. Har aldrig varit med om nån vev som varit skadad då jag bytt. Iof så har dom börjat knacka när jag haft bilen och jag har då slutat varva maskinen tills jag orkat byta. Om nån idiot försökt "varva bort" missljudet så kan veven ta stryk. | |
| I fall att den är repig, vem kan slipa veven? Gärna i närhet till Stockholm eller i Skåne | |
|
Köp en ny vev i stället (begagnad). Slipning och härdning kostar en slant. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Det är en Alpina-vev, dvs svårt få tag på utbytes-exemplar. Hur mycket kan slipning och härdning kosta? |
|
| Det är väl samma slag på alpinan, så det går utmärkt med en vanlig 3,5 vev. Slipning och härdning fixar säkerligen Enem åt dig. Kommer inte ihåg vad det kostar, men det ligger nog runt 3000kr skulle jag tro, kanske lite mer. | |
|
Hade för mig att det var annat slag på b10 3,5... 3000kr känns ju inte gratis! : ( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.