|
|
|
|---|---|
|
hej lla bmw ägare.. jag skrev för ett tag sen hur stolt jag var efter min totalrenovering av min m5a men... så finns det alltid ett men... idag natt jag var ute och körde stannade bilen bara så där, o jag tänkte va faan nu då. jag startade bilen igen o den gick som ett arsel på tomgång raslade från kejdan tror jag. ett svagt vinande ljud från frampartiet tomgången går upp oner o ojämt, motorn verkar gå hårt tycker jag, undrar vad som har hänt. imorgon få jag ta o lyfta ventilkopan o ta en titt o se vad som har hänt, jävla skit oxå.. jag tror att de kan va något med kamkedje spännaren o göra, att den har dått av lossnat eller kedjan har hoppat ett kugg men det har jag svårt att tro.. | |
|
Låter intressant det här. Skriv gärna och berätta vad som har hänt. Låter inte alls kul om ngt har gått åt pipan när du precis har renoverat motorn. MVH: Zander |
|
|
imorrn börjar jag att kolla vad som är fel... |
|
|
Ok |
|
|
nu har jag tittat vad som är knas.. demonterat vetilkåpan och allt såg bra ut. demonterat kamkedjespännaren, o där såg de inte okej ut. hittade metallspån på kolven längst ut mot spännaren så de måste ha med den att göra.. spännaren verkar sitta lite snett om man tittar ner uppefrån kammarna, men man ser inte så bra. men..... hur gör man när man byter bröstkåperna måste ju bort mm.. är de lättast att lyfta ur motorn o jobba eller går de att byta ändå tro...bröstkåperna sitter väl spännda mellan oljetråg och toppen... |
|
|
Ja, bröstkåpan sitter klämd imellan, så du får lossa oljetråget lite och sedan lossa bröstkåpan. Det verkar inte kul att ha metallspånor där inte. MVH: Zander |
|
|
man kommer inte åt alla skruvar på oljetråget, räcker det att ta dom främre tro. det sitter en balk mitt under o dom kommer man inte åt utan att lyfta motorn.. mvh. tomas |
|
|
Du måste ta alla eller iallafall mer än halva tråget, annars kan du inte tvinga ner den så pass så det går fritt. Sen så är risken att din trågpackning går åt pipan. Använd en domkraft och lossa båda eller ena motorbenet, så kommer du åt alla skruvar. MVH: Zander |
|
|
ok. börjar demonteringen på söndag så får vi se vad som är lättast, jag tror de blir att lyfta ur hela motorn o låda. jag hatar när det är trångt.. tack för info zander. jag återkommer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.