|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
Filip_J |
Dunkel: Det är som det ska vara, det är så mkt det går i. |
|
Ja 3,0orna rymmer mkt olja! Min motor "rasade" (innan min ägo) av att oljepumpen gick åt skogen vilket gjorde att motorn inte fick smörjning under ett fåtal sekunder. Då byttes alla lager i förebyggande syfte. Firman som renoverade den glömde (struntade) dock i att kolla veven som olyckligtvis va skev. Detta gjorde att de nya lagerna åts upp efter nästan exakt 100 mil varav jag körde knappt hälften. Nu är dock motorn HELT genomgången i bottendelen med ny vev, stakar, ram/vevlager, kamkedja, spännare, packboxar/packningar mm mm samt att vanos är genomgången mm. Denna gång utfördes arbetet av en som kan sin sak och inte av klåpare som "försökte" göra ett bra jobb innan. |
|
|
3.2an skall ha 6 liter enligt instruktionsboken. 1 liter extra ryms kanske inom mätstickans intervall, min verkstad tycks ju fylla 5,5 liter. Densiteten på oljor ändra fyllnads volymen, men de låter långsökt då den parametern rimligen ingår i den rekommenderade olje specifikationen. Instruktionsboken kräver inte olja från Castrol utan anger specifikationer. När jag kört 3.2an på bana (standard däck) så har den börjat hacka i de värsta böjarna när bensintanken är fylld mellan 1/4-1/2. Dvs skvalpskyddet i tanken förmår inte att motstå g-kraften. Om man kör bilen stenhårt med kall olja och gärna i kurvor så kanske smörjningen påverkas. Har man dessutom olja av lite sämre kvalitet och kanske har sparat lite på annan service så kanske de ger förslitningsskador som leder till ett ras? |
|
|
3,0:orna har väl problem med skvalpskyddet i sumpen så att den blir utan smörjning ett par sek i dom tuffaste kurvorna. Läste om några här på forumet som bytte till 3,2 sumpen som har bättre skvalpskydd. Dunkel: Jag har samma problem med soppan på min, får köra med full tank varje gång det är dax o köra bana. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Dunkel: Är det Björn från Helsingborg silvriga M3:a du har köpt? In God we trust, All others pay cash/// |
|
pg_ice |
wingard: smörjningen är A och O du vart utan i några få sekunder och det rasade. jag tror väl mer att det beror på långvarigt slitage iofs men det kanske räcker med några sek utan smörjning för att motorn ska säcka ihopp? har ej hört nåt om att skvalpskyddet skulle vara sämre på 3.0 men så kanske det är. Dunkel: du vet att dom fyller Castol olja men du vet inte vilken olja. det kan lika gärna vara spillolja dom har i. jag byter "alltid" olja och olje filter själv då vet man vad man häller i motorn. sen vet du även att dom häller i 5.5 liter? det är på oljestickan man ser om det är rätt nivå inte vad verkstan säger. hade dom bara i 5.5 liter så hade du alltså 0.5 liter för lite i motorn. man bör ha olje nivån max på stickan för att vara på säkra sidan. Robban: var det motorväg raktfram eller var det på kurviga vägar din motor rasade? är nu skvalpskyddet sämre och att man inte har tillräckligt med olja i motorn så kanske det räcker för att den ska rasa efter 15mins hård körning på kurviga vägar ? |
|
1BJÖRN: Kollade i mina papper och han har de namnet, e de du kanske? Bilen går utmärkt, har dock satsat en del för att ta den till dagens skick. Du kanske vet mer om dess historia? pg_ice: Har gott förtroende till min verkstad, men fel kan alltid uppstå och brukar därför kolla exempelvis stickan. |
|
pg_ice |
AW: tror du att du hade kunnat undvikit ett ras om du hade haft en oljetrycks mätare? ex en från Timex Länk en mätare som varnar om oljetrycket blir för lågt finns det? annars är det ju bortkastat. omöjligt att ha 100% koll på den när man kör. |
|
Dunkel: Nix det är inte jag! Även om vi blev förväxlade ett par gånger pga min nummerskyt =) Jag vet bara vem det var. Han ägde den under lång tid och var väl i bruksskick under tiden han ägde den men alltid ren och fin! Aldrig krockad eller omlackad vad jag vet iaf. Om jag inte missminner mig så var den svensksåld med ganska låga mil? Han använde den som bruksbil året runt och stod alltid parkerad på gatan. Jag vet dock att det var en säljare på Saab som såg till att den fick en ny motor, tror att han växlade till 3:an istället för 5:an när han skulle ta en provrunda inför ett inbyte. Dne fick väl en fabriksnymotor på Paulssonsbil i Helsingborg? Vad har du fått göra med den för att få den i skick då? In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Hur går det med motorbytet då ? Jag vill gärna veta om det är nått fabrikationsfel på den gammla och även dom andra som rasat . Henke M som i Motor |
|
|
1BJÖRN: Tysksåld med låga mil vid exporten. Och de stämmer att den fick helt ny motor, koppling och Castrol olja från Paulssonsbil efter förra ägarens ras. Finns fakturor på över 140'sek från dom. Jag är som sagt 3:e ägaren och har inte haft några problem alls med bilen, den har gått/går som en klocka. För att få den i bra skick har bl a följande gjorts - nya bromsar runt om - diverse omlackeringar och polering/lackbehandling, omlackade fälgar - dimljus, lyktglas, gälar, vindruta, gummilister, sidolister, m.m. - skinn renovering Och diverse slitdelar och vätskor naturligtvis, samt upphört med vinterkörning den här säsongen. |
|
|
Dunkel: Kul och se att den har hamnat hos en entusiast! Jag var lite spekulant på den när den var till salu men av olika anledningar blev det inte av. Du får lägga upp lite bilder i galleriet! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
PG: Oljepumpen gick sönder innan jag blev ägare. Bilen fick då ny pump och nya lager, men som sagt så glömde (sket) dom i att mäta upp veven vilket gjorde att skiten gick sönder när jag köpt den. de va alltså inte oljepumpen som gick sönder för mig. De märktes absolut ingenting innan och motorn gick kanon.. Plötsligt kom ett bankande ljud och då va de roliga slut! |
|
|
Varför skall man inte dra på 1:an? Kan själv låta min bil jobba (mjukt) ibland på 1:an till kanske 4000rpm för att höra ljudet och känna kraften. Och ibland låter gasar jag lite hårdare för att bränna lite gummi.... Detta sker inte speciellt ofta, men skadar jag bilen genom att köra så här? förstår givetvis att kasta upp kopplingen och plattan i mattan inte är så bra men att mjukt dra igång på 1:an och sen lite hårdare borde ju gå? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Även jag har haft ett motorras för drygt 2 år sedan. Det var en helt orginal 3.0 motor som inte blivit "svinkörd" av varken mig eller ägaren innan som bor i samma stad som mig. Jag körde bara helt vanligt på motorväg, inge buskörning eller liknande. Ligger och glider i ca 130kmh, och det börjar "knacka" mellan 2000-4000 varv och det känns i gaspedalen. Men jag var 10mil hemifrån och försökte bara ta mig hemåt. Jag kände ingen skillnad alls på effekt, den gick som vanligt. På tomgång var den tyst som en mus, men just på dessa varvtal så knackades lite tyst. Motorn rasade iaf, och det visade sig att det var totalt haveri i motorn. 1 kolv kom ut med oljan, blocket fick sig även en hel del stryk och en hel del annat. Jag kan inte svara på varför den rasade, för jag svinkörde aldrig med den motorn som satt i just då. Nu har jag en beg. motor som jag köpte från skroten för precis 20 000kr. Och den funkar än idag, och funkar som en klocka. Men att få motorras är det värsta som kan hända en m3 ägare =( det svider. Mvh Alex |
|
pg_ice |
det var fan vad kolvarna ryker. sitter dom fast med ståltråd tro ;)? det är ju nästan så man funderar på att sälja M3an innan det händer nåt helvete. M3_alex vilken olja körde du med? och hur länge hade du kört med den? fick du bekräftat vad det var som orsakade raset? var det oljepumpen där också eller? |
|
pg_ice: Jag körde(kör) castrol tws 10-60. Oljan som jag hade i när motorn rasade hade jag max kört 50mil på, den var med andra ord nyservad. Orsaken vet jag ärligt talat inte, ohc det visste inte Bmw i avesta heller, dom sa att det är så sjukt ovanligt att kolvarna ryker på det där viset och påstog att dom inte sett det hända för många ggr. kanske 1 gång per 5e år eller liknande, om det ens var så ofta. En bekant plockade ner motorn så jag sålde delarna som gick att sälja :) Mvh Alex |
|
pg_ice |
alright det blir ju lite hysteriskt när man frågar en sån här fråga på ett forum låter ju som var och varannan motor rasar :) det är nog mångra där ute som är rätt nöjda med sina M3or och som inte har några problem alls. nu lockar man ju fram dom som enbart har fått problem. |
| ... och samtidigt får man tänka på att det handlar om 15 år gamla bilar som säkerligen inte har körts speciellt lugnt. Tråkigt att saker som detta händer men åren går ju som sagt. | |
pg_ice |
det är möjligt att det i vissa fall är ren materialutmattning men jag tror mer på långvarigt slitage som har kommit av att man har kört med fel olja och för länge mellan oljebytena. bilen kan även ha tokkörts innan oljan har blivit varm,sånt räcker för att slitaget ska sticka iväg onormalt snabbt. M3or är gjorda för att gå hårt men sköter man dom inte samtidigt som man kör som en dåre så är det klart att dom inte håller. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.