|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Min motor i min 3,2à rasade strax efter köpet...efter ca 40 mil om jag minns rätt. 70 000:- senare går den ännu som en dröm och är så gott som ny. Men den tid hoppas jag att jag aldrig behöver uppleva igen! |
|
|
vet du vad som hände? Kuggade kedjan av eller? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
pg_ice |
ingen som har nån gissning vad rasen beror på? det måste ju finnas nån gemensam nämnare och en svag länk. |
|
pg_ice: Jag kan bara rapportera om min bil och gissa. Den hade 2 ägare före mej. - Första ägaren var tysk företagare (ca 2 år och 4-5.000mil och troligen ok) - Andra ägaren var en halvslarver! Bilen va i 'gott' skick, men de syntes tydligt på flera vis att 'nån' inte följt upp grejer allt eftersom. Följande kan nämnas: Bromsar?/slut, skinn?/obehandlat, fälgar?/skrapade, nästa service?/inte gjord, däck/slut, vinterdäck/slut, vinterfälg?/skrapad, pengar?/slut De kan säkert finnas tekniska svagheter som kanske hör ihop med höga varvtal och hög effekt, man har ju läst om bilar som fått all service och mild behandling men ändå rasat. Men en långtida ägare (som den före mig) som inte riktigt sköter grejerna men gillar att kör som en biltjuv men kanske ändå inte är helt biltokig... borde kanske kunna öka riskerna för framtida haverier? |
|
Filip_J |
Serva bilen som vanligt. Jag kör inte mer än 400mil/år. När jag väl kör är man ute en stund och då klarar man faktiskt vänta tills oljan lägger sig på arbetstemp (80 grader). Efter det så är det bara att gasa, jag drar aldrig fullt på 1, är hyffsat snäll på 2an men sen drar man på. Vi snackar om slitstarka motorer, ska inte gå sönder om man sköter det. Vi tar ett jävligt långsökt exempel: Du köper en ny skinnsoffa och struntar i att smörja in den. Efter tre år funkar den fortfarande att sitta i, men hur är skicket??? |
| helt orginal va den, gick kanonbra efter motorbytet iaf :) | |
pg_ice |
det är ändå rätt ruttet att en orignal 3.0 motor inte pallar med 15min hård körning. testar dom inte bilarna på ringen :)? där är det ju 8min per varv så dom får gå max. men ok att slarva med olja/oljefilter byten gör ju att slitaget blir större och tolleranserna på delarna som var från början är borta. slitna glidytor gör ju även att oljan smörjer sämre + att det alstras mer värme och vibrationer. en kolv släpper inte från vevaxeln av för klen bränsleblandning eller dåliga tändstift det måste bero på annat. för stort slitage tippar jag på är orsaken. |
pg_ice |
"vevstaken" ska det vara |
Filip_J |
För dåligt servade bilar med för hård körning är orsaken. |
| Robban Bagio,har du några bilder på din m3cab?vilken färg har du på den m.m?du har powerpost! | |
| får hem den i mars, så inga bilder ännu | |
pg_ice |
filip: så att strunta i att byta luftfilter på nåt år får kolv helvetet att lossna från vevstaken :)? du hör själv det låter inte som det går i hopp sig. det har inget med luftfilter/tändstift/soppafilter att göra. det är det jag gärna vill få reda på om det är oljan det beror på eller rent av oljepumpen?. för dåligt oljetryck? finns det att köpa oljetrycksmätare original till M3an? det kan ju vara en ide. |
Filip_J |
pg: What? jag sa att dåligt servade bilar kombinerat med hård körning resulterar oftast i sprängda motorer. |
pg_ice |
jo det är sant men vilken del servicen beror det på? du kan ju inte påstå att man får vevstakar att dra hål på motorblocket för att man inte byter luftfilter? det var det jag menade. att säga att man slarvar med servicen är inget svar på frågan varför 3.0 motorer rasar. du vet väl själv vad som byts vid en service. vad tror du påverkar slitaget av dom delarna som byts? just det..det är enbart oljan och oljefiltret resten har inget med motorslitaget att göra :) |
| Pg-ice: Luftfiltret påverkar motorslitaget helt klart, ju mer skit du får in i cylindrarna dessto mer slits det...Även bränslesystemets "renhet" har påverkan, en spridare som inte ger korrekt dimstråle eller läcker kommer i allra högsta grad påverka slitaget (för lite bränsle gör att det blir för varmt, för mycket bränsle kan i värsta fall "tvätta rent cylinderväggarna"). Så HELA bilen måste vara välservad/toptrimmad, men man kan aldrig vara 100% garderad från ett ras.... | |
pg_ice |
jag håller inte med om luftfiltret du får nog inte in mer partiklar med ett gammalt luftfilter jämfört med ett nytt. den enda skillnaden är att du får sämre flöde med ett gammalt luftfilter,då det sitter skit i vägen som stoppar upp. småpartiklar från bränslet tror jag inte heller hinner göra skada. dom borde förbrännas direkt i cylindern. möjligt att den högre värmen om man har felaktig bränsleblandning kan göra att slitaget ökar. jag tror ändå att den största boven för slitaget är oljan och oljefiltret. då är fråga beror det på att folk har kört för länge innan olje/oljefilter bytena,eller har dom kört med en annan olja än den enda som rekomenderas (Castrol TSW 10W-60 Motorsport )? det måste ju finnas en orsak till att BMW enbart rekomenderar den oljan till M motorer :) |
pg_ice |
man kanske kan ställa den här frågan istället. Finns det nån som har fått Motorras på sin M3 3.0/3.2 som har kört med Castrol TSW 10W-60 Motorsport Olja? iofs om tidigare ägare har kört med skit oljor så är ju skadan redan skedd,då spelar det ingen roll hur dyr och bra olja man häller i. |
|
Några andra orsaker till ras än smörjning/service är felaktiga värden från diverse sensorer som direkt påverkar styrsystemet. Tex lmm, lambda, tempgivare eller även förstås chippning. Att luft/bränsle blandningen blir inom vettiga gränser är väldigt viktigt. Går motorn tunt (varm) så kan annars så härdade och fina material få ganska oönskade egenskaper.. Svekke (Sen finns förstås rena fabriksfel i diverse material som tyvärr kanske upptäcks först efter utgången motorgaranti.) |
|
|
Enligt min servicebok/fakturor så blev bilen servad av Jarls Bilservice vid: 5900 mil, 7000, 8100, 9300 och ras vid 10.200 mil. Dom har fyllt med olja från AGIP. Så servad blev den men kanske Agip var billigare? (6 liter för 432 sek år 2002) Förra ägarens ras-story om bilfirman som gjorde en pretentiös provkörning med kall motor vilket ledde till ras (utan ägaren i bilen) indikerar att han kanske brukade gasa med kall motor. Vilket kanske gav förslitningar med tiden? |
|
| Jag kan konstatera att min verkstad fyller Castrol, kostnad ca 1000 sek 5,5 liter. Jarls har fakturerat förra ägaren för mellan 6 och 7 liter vid bytena, är inte de lite mycke? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.