AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.792

M3 Motorras!

Sida 3 av 6
RafkoM3
Alpina:
Fick den gå Myyyycket på strippen?? Isåfall måste du vara
halvt blind eller något annat... Däremot STOG den ofta på strippen då man åkte ner för att titta på race. Jag kan nog räkna antalet ggr på mina fingrar som jag tävlat nere på strippen under 1,5 år.
DÄREMOT så säger jag inte att det inte gasades friskt överallt annars, så fort oljan var 80 grader varm. Motorväg, stan eller landsväg. Man köper inte en M3a för att fis-köra. Men vem bryr sig...

Just det, du sålde en bil som var GODKÄND för BESIKTNING i det skicket det var i när du sålde den, yeaah right!!!
Du besiktade den INNAN du monterat trimmet, sa att den går igenom besiktning utan problem, men ville ej besikta den själv.
Sen om du visste det eller inte spelar ingen roll, men din attityd till att hålla dig till en PARAGRAF--> "den var besiktad vid försäljningstillfället" får mig att känna igen en bilförsäljare som inte vill hjälpa till.

Jag köpte däremot en orginal luftbox och org chip så gick den såklart igenom besiktning, sånt borde man låta nya ägaren veta.

Tobbe:
Daniel rasade bakaxeln och köpte en begagnad--> troligtvis inte i bra skick heller. Motorn var i bra skick, var alltid servad och omhändertagen.

Men vet att daniel strulade till det lite när han bytte chip til orginal för besiktningen skull, och sket i att montera orginal luftbox som jag hade köpt. Orginalchippet var avsett med luftmassamätare, men han glömde montera den.
Så den gick konstigt på väg till besiktningen, och de på BES sa till honom att han skulle varva ur den kanske. Så det gjorde han.
Bilen fick massa luft, men för lite bensin= spikningar troligtvis.
Men tur så har s50 knackningsensorer så motorn klarade sig nog bra ändå. Men du har nog haft maximal otur. Bakaxel och motor.

Maila om du ska ha s50 kolvar med ringar, då jag har 6 st över till salu billigt.

Länk
Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Hej Rafko

Tänkte bara höra lite med dig....om när du köper en bil och får katalysatorerna i handen samtidigt som du får uppgiften att det sitter ersättningsrör på bilen, vad är det som får dig att tro att du inte behöver montera kattarna innan nästa besiktning? Dessutom upplyste jag dig om att om du ville följa gällande lag var skyldig att omedelbart montera kattarna.

Vad gäller faktum att du fick nerslag på besiktningen pga för höga avgasvärden (rätta mig om jag minns fel vad gäller tidsperioden) ca 7-8 månader efter att du köpt bilen och som du själv säger kört bilen ganska entusiastiskt under tiden. Så är det ju rent absurt att försöka få mig att fixa detta. Om du anser att Köhler gjort ett dåligt jobb med att omprogrammera elektroniken så är det något du bör ta med honom, eller så får du inse att fel uppstår, även under den tid du äger bilar.

Vad gäller support på begbil......du köpte bilen för 155`, du prutade på överenskommet pris, du upptäckte att en dämpare läckte olja efter att du köpt bilen, för detta fick du en uppsättning M3 dämpare inkl fjädrar...tydligen så var felet på dämparen inte så allvarligt att den inte kunde sitta på i ytterligare 2 år så kom inte här och tala om support, vill du ha support och sex månaders garanti så vet du vad en M3 kostade på hos en auktoriserad BMW handlare vid den tidpunkten. Så du är knappast rätt person att tala om oseriösa bilaffärer.
RafkoM3
Tommy:
Kattarna blev självklart monterade innan besiktning, men det hjälpte inte såklart vilket jag upplyste dig om.
Det var bara att byta chip o luftbox och så var det problemet löst, men det var inte lätt att veta. O ärligt så var det inte 7-8 månader efter heller. Utan närmare 4-5 månader efter köpet.

Jag klagar inte på Köhler, han var jättesnäll och ställde upp med att låna saker innan jag kunde köpa egna! Org.luftboxar växer inte på träd...
Angående dämparna så monterade jag av dem och monterade orginal och fick skicka den ena på reperation och sen montera tillbaka.
Men det är skitsamma, saken gällde att bilen fick gå MYCKET på strippen osv osv...
Kan inte förstå bara hur du hade sett den gå där ofta när det inte stämmer.
Och ditt sätt att skriva att när DU hade bilen i din ägo så var den i perfekt fräscht skick och sen blev den ett ras när den kom till malmö osv..
Jag tar nog hand om mina bilar bättre än de flesta

Länk
Länk
Min m3a som hade öppet luftfilter och köhler chip gick då utan probs genom bes,,varför har ni måst använda orginal luft burk vid bes?? Gnäller dom på bes där nere på saker som öppet luftfilter??

Även jag sålde min M3a med köhlers kattersättare på plats och upplyste köparen att han måste montera org kattarna vid bes samt att det ej var lagligt med ersättare...Han är nöjd än idag!

RafkoM3
M3G-power:
Denna hade kolfiberinsug....

JO klart man har kattar på innan besiktning, annars blir det nog svårt...

Länk
Länk
Okej! ja då förstår jag att dom inte blir glada.
Har förresten fått M3 feber igen.. ingen som vill byta?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blir dom sura på bes om man kör med kolfiberinsug?
Jim
Tobbe,
Hur går det med bilen??

Mvh Jim
To
36
Tobbe_M3
M3 Köhler Racing -93
330dA Touring -09
VW Golf VR6 Syncro -97
Jag letar fortfarande efter en Motor som inte är allt för dyr och i fint skick, har haft en del på g men skicket på dom har varit fel tyvärr. Verkar svårt att hitta fräscha M-Motorer.

-=Inget Pys Bara Mys=-
pg_ice
gammal tråd men fortfarande lika skrämmande att läsa.
nu kanske man ska tänka till innan man drar motorn till 7800rpm på varvstoppet :)

frågan är vad fn alla motorras berodde på?? om man kan dra nån slutsats så att man kan förebygga det.

en ägare hade kört med ett kolfiberinsug och satt dit org chippet.
chippet var gjort för LMM medans insuget inte hade nån LMM eller var det tvärtom.
för tunn soppablandning med spikningar som följd var boven där i vilketfall.

ni andra som har fått motorras på 3.0orna
hände det helt plötsligt?
sen kan man ju fundera på om ni varmkörde dom ordentligt innan ni drog på?
vilken olja/tändstift körde ni med?
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
min rasade när jag låg o drog lite mot en porsche på motorvägen i ca 10- 15 min på högt varv. den var ordentligt varm o servad ordentligt i min ägo iaf , föregående kan man ju aldrig veta.

När jag köpte min m3 för några år sen så hade den helt ny motor och koppling. Bytet var gjort året innan och bifogade bmw räkningar översteg 140'sek.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Är det bara 3.0:an som har haft problem med ras.
Tycker inte man läser något om 3.2:an än så länge iallafall =)

Mvh Markus
pg_ice
robban: vilken olja körde du med?

Markus: 3.2orna har väl vanos ras istället
pg_ice
en grej till Robban: kommer du ihåg vilken temp oljan hade innan den rasade?
kör man fullt i 15min så borde den ha legat en bra bit över 100 grader
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
körde på castrol edge (fd rs) 10-60

ingen riktig koll på tempen eftersson oljan sprutade ut ur hålet som blev efter vevsataken som gick rakt ut ur blocket.

men den borde ha legat runt 100grader.men ligga på i 10-15 min ska dom hålla för enligt mig

Min var/är 3.2a.
Enligt förra ägaren hade en ung säljare på en bilfirma gjort en över-ambitiös provkörning med kall motor. Bilen hade vid raset gått 10.000 mil.
Hur de nu än gick till (?) så var skadan ett försäkringsärende.

Bilen hade gått under 1.000 mil med nya motorn när jag övertog den. Säljaren var Mycket noga med att påpeka vikten av varm motor Före man varvar. Han hade nog fått kalla fötter efter incidenten, han tycktes liksom ha tappat entusiasmen för ägarskapet..
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
pg_ice: Lite skrammel från vanosen på 3.2 kan jag hålla med om att det är men att det skulle vara vanligt med ras tror jag inte riktigt på.
Har dock inte hört talas om något ras på en motor från en 3.2:a här en så länge.

dunkel: Ja där ser man vad som kan hända om man gör som absolut inte ska göra =)
Skönt med en nästan sprillans motor ju.
Den lär ju hålla ett bra tag nu.

Mvh Markus
pg_ice
Robban: var motorn helt original eller?
oponera att du har kass LMM som ger för snål soppblandning som ex.
eller att du hade ett trimchip som var fel installt och gav fel soppatryck.

snålt med soppa i 15min vid 6000rpm kan inte vara nån höjdare.
en motor som börjar spika kan ge upp redan efter några sekunder.

barar spekulerar lite
Markus_M3: 'Nya' motorn har snart rullat 8.000 mil så man kan väl säga att de va skönt.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.