|
|
|
|---|---|
|
Ja hur ska man tvätta ett par textilmattor på bästa sätt? Ska man köra med högtryckstvätten eller ska man köpa något medel som framtaget just för det ändamålet? Känns som man inte vill paja tvättmaskinen... Ha de | |
Buspelle |
I badkaret med vanligt tvättmedel och skurborste. Kör inte mattorna i tvättmaskinen och spola inte med högtryck. |
M-Mag |
Du kan visst köra mattorna i tvättmaskinen. De är såpass stryktåliga att de tål det, resultatet blir bra, och du slipper massa arbete. 40° fintvätt funkar fint. "Your Toyota is not fantastic." |
|
Har själv tvättat mina mattor i tvättmaskin med mycket bra resultat! Precis som M-Mag skriver, 40 grader fintvätt och ett tvättmedel utan blekmedel! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Avfettning på mattorna och blås av dom med högtryckstvätten som du målar en yta med färg, typ täck alla ytor 2 ggr så blir de som nya. Nackdelen med att köra dom i tvättmaskine är att de kan bli fransiga samt att gruset kan fastna i maskinen. Mvh Asken |
|
| Vad kan det kosta att kemtvätta dom? 150spänn??? | |
Buspelle |
Min erfarenhet av att maskintvätta textilmattor är att kanstsömmen fransar sig och krymper, vilket göra att mattorna blir "bubbliga" i kanterna. Rent blir det, men inte snyggt. Att köra med avfettning och högtryck är ok på gummimattor men textilfibrer mår inte särskilt bra av avfettningsmedel och med högtrycksspruta riskerar man att förstöra kantsömmen. Rekommenderar fortfarande badkaret för den som är rädd om mattorna...... |
| Formatet kanske ställer till det när mattorna ska i maskin. Själv rev jag ur hela golvmattan (den STORA golvmattan) på min Ascona och högtryckstvättade den med maskintvättmedel. Blev hur bra som helst. Tog tid att torka dock... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.