|
|
|
|---|---|
|
Tjena Hur fungerar egentligen avbländningen på backspegeln? När man flärpar upp spegeln så kan man ju fortfarande se bakåt. Är det på något sätt dubbla spegelglas i olika vinkel, eller är det reflektionerna i bakrutan man ser? /Kristian | |
ant |
det har jag också funderat på.. men någon förklaring har jag inte.. vore kul att veta hur det funkar. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Har själv funderat lite på det och har kommit fram till en liten teori. Det kan vara så att det sitter en sensor som reagerar på ändringar i ljusflöden. När den då reagerar på bländning kan den skicka ut en elektronisk signal till en styrkrets som styr en liten motor som ändrar läge i backspegeln. Det är iaf min teori på hur det borde fungera, men jag vet inte. |
|
|
Mugge: På en automatiskt avbländbar spegel så fungerar det som du säger, den mäter differensen mellan ljuset framför och bakom backspegeln. Om det kommer starkare ljus bakifrån så bländar den av. Det konstiga som jag inte fattar är hur man fortfarande kan se bakåt, även när backspegeln har ändrat läge. Man ser iof svagare, men ni som läst fysik vet ju att infallsvinkel är lika med reflektionsvinkel. Därav bör man se innertaket när man bländar av...men det gör man inte...man ser bakåt ändå. Skumt, ser fram emot en förklaring på detta =) |
|
|
Min gissning är att det finns två speglar i spegln varav den första är halvgenomskinlig i en viss vinkel (därav svagare och också bra för avbländning) sedan siter det en andra vanlig spegel "bakom" den första som du ser i normalt. |
|
|
Läs om hur det fungerar här (engelska) >> Länk ____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
Vad gäller automatiskt avbländbar backspegel så finns det även en typ med specialglas som mörknar när man lägger en elektrisk spänning över det. Även där så mäts differansen mellan ljuset framifrån och bakifrån, men regleringen skiljer sig åt. Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.