AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

Underlig hjulinställning?

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag gjorde för länge sedan en hjulinställning på en 318 E46 och har inte egentligen kollat på papperet som jag fick av BMW Group Göteborg förrän häromdagen.

Jag noterade då följande:

Camber fram var före inställningen 0,45 på vänster sida och 0,39 på höger sida, men efter inställningen är bara högersidan ändrad, till 0,41. Varför är bara högersidan ändrad? Kan det bero på att det inte gick att ändra vänster? Borde inte jag ha meddelats detta i så fall? Kan det ha nån betydelse?

Toe-in har ändrats bara på vänstersidan, från 0,06 till 0,07, men detta kan kanske vara en följd av nån annan ändring?
Enda ytterligare ändringen fram är i och för sig nåt som heter KPI, som ändrats på högersidan från 15,35 till 15,37, vänstersidan är oförändrad 15,42.

Bak har hjulen stått rejält åt pipan. Camber (vä/hö) har ändrats från 0,35/0,38 till 1,18/1,23 och toe från 0,13/0,12 till 0,07/0,08.

Vad kan differenserna bero på? Om det går att ändra t.ec. camber höger fram så lite som från 0,39 till 0,41 så borde väl vänster ändrats åxå, från 0,45, eller? Nån som har bra koll på det här med hjulinställningar?
Len
Kolla tråden "Snabbkolla hjulvinklar", där jag skrivit några värden för E36, med toleranser.
Att man inte ändrat Camber på båda sidor fram kan bero på att det finns toleranser på alla värden - en rimlig avvikelse anser man kanske inte vara mödan värd att korrigera (?).
Om bakhjulen står åt pipan så kan det bero på att div. gummibussningar blivit slitna. Någon egentlig justeringsmöjlighet finns det kanske inte. Fel camber bak borde ha lett till ojämt slitage på båda bakdäcken (?). Avvikelsen i toe in var dock ganska liten.

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det.

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.