|
|
|
|---|---|
|
Nu är det snart dax att sätta på sommardäcken! Någon som vet vilket lufttryck jag ska ha? Däcken är 235/40 och sitter på 17/7½ fälgar Bilen är en 318i E36 º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º º º µ`---´ | |
|
Jag har samma dmension på min och kör med 3,3 kg. funkar bra. och inget onormalt slitage. Men det beror på däcken, märke, modell m.m. Prova dig fram, blås i och provkör. När du sedan stannar gå ut och känn på däcken, de skall var lika varma i mitten som i kanterna. |
|
|
Kör du med 3.3 kg på alla däck? Ingen skillnad fram å bak? º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º _ _ º_º |
|
|
Nu sätter vi igång med lite lufttrycksdiskussioner igen ;) Som sagt var är det mycket som påverkar vad man ska/bör ha, däck, körstil och last förstås. Hubbe325: 3.3kg verkar lite högt i mina öron men som sagt var, det kan ju variera, tror i min enfald att 3.0 borde vara mer optimalt. Kör du med samma tryck runt om? Man vill väl ha lite mindre fram för att få lite bättre grepp (typ 0.15-0.2 mindre). Det kanske dyker upp andra åsikter men jag kör med *mycket lägre* än vad du anger. 2.6 och 2.8 då jag mest åker med 2 pers och lite packning. |
|
|
Diskussionen igång var det ja :)) Är väl lika bra att jag talar om vad jag har. Detta efter rekommendation från min gummiverkstad. Fram: 2,7 225/40-18 Bak: 2,9 255/35-18 Rätt eller fel? Inget jag kan svara på förutom att det har funkat och känns bra... |
|
|
Tackar för svaren! Ska prova med strax under 3 kg bak och lite mindre fram, så får man se hur det känns. Hoppas mest på att det inte kommer någe mera snö. Man har ju nästan fått vårkänslor, omän det är nästan en månad för tidigt (Luleå) º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º _ _ º_º |
|
Rico80 |
kör med 2.5bak och 2.2 fram vekar väldigt mkt med 3.3 risken är att det blir för stumt för att däcken ska fungera o ge det grepp som dom e byggda för att ge.. *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Nu måste detta gissande stoppas. Så här gör ni ta en däckkrita o måla sträck diagonalt över däcket. Alernativt så kan man använda spray och spaya diagonalt på flera ställen på däcket,sen är det dags o köra en sväng undvik kurvtagning eftersom det sliter på ytterkant på däcket. Vid rätt lufttryck skall det slitas jämt över HELA ytan. OBS vid en felaktig framvagnsinställning så kan ju bilden bli anorlunda,det är ju så att säga bonus med detta test =framvagnskoll. färg slits mer i mitt =släpp ur slits mer på skuldror=pumpa lucka till trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Sedär! Låter bra, får ta och prova det. Var hittar man däckkrita? OK/Q8? º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º _ _ º_º |
|
|
Jag har bara så högt i bak, fram har jag annan dimension så där tror jag det hamnade på 2,4 eller så. Jag har även bilen sänkt vilket resulterar i "felaktig" camber och hjulen vippar innåt upptill, för att kompensera detta (blev mycket varmare på insidan än mitten) så var jag tvungen att trycka i så mycket luft, nu är sulorna jämnvarma ut till c:a 80-85% av däckets bredd. |
|
|
Observera att truckers råd om hur man gör funkade bra FÖRR, i moderna lågprofildäck kan man nästan inte ha för högt tryck. Med moderna däck kommer ett för lågt tryck att medföra att däcksidorna inte spänns ut ordentligt, med följd att mitten på däcket blir slappt och "slungas utåt" vid körning, dvs man får ökat slitage i mitten vid för lågt tryck. Alltså: Kläm i drygt 3kg och känn efter. Blir det på tok för stötigt så får du släppa ut lite och prova igen. /Micke (som har 3.2kg i sina 235/45x17) |
|
|
Jag spär på lite till då... :) Eftersom jag inte har tillräcklig kunskap hur mycket luft det ska vara, det optimala alltså. Så vill jag bara lägga fram en del egenskaper som jag personligen tycker är viktiga. I första hand vill man ha så säkert och bra grepp som möjligt. I andra hand vill man skydda sina fälgar från genomslag, inte för lite luft alltså. I tredje hand så vill man ha jämnt slitage på däcken. I sista hand så kanske man inte vill åka alltför stötigt heller, inte för mycket alltså. Min gissning blir att man inte kan uppfylla alla dessa egenskaper på en gång. Någon som kan rätta mig? |
|
|
Enl STRO år 2003 : 235/40R17 LI90 vid 600 kg belastning 250 kPa. 235/40R17 LI94 vid 670 kg belastning 290 kPa. Du har lite smala fälgar egentligen ( ska vara 8,5 ) men det beror lite på sektionsbredden på det aktuella däcket om det går bra eller inte. Nisse Länk |
|
|
Micke, vet inte hur du resonerar lågt tryck?om du ska ha fladder i däcket så lär du ju ligga på under 1,5kg o det får man väl förutsätta att man har. O att däcket ska slungas ut ,ja nu var det ju inte tal om 3siffriga farter här utan låt säga max 50kmh vid test. Har med framgång testat detta på olika bilar. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Max 50km/h? Ja alla gillar vi olika farter, jag brukar oftast köra fortare än så. Men funkar din metod bra för dig så är det ju bra. Min däckgubbe tyckte iaf att med moderna däck så kommer du att få däckslitage i mitten på däcket vid för lågt tryck, just eftersom sidorna inte trycks ut ordentligt och det blir "sladdrigt" i mitten. Sen väljer ju förstås var och en vad den tror på. Det bästa är väl att prova själv och se vad som funkar. /Micke |
|
|
Micke, nu var det inte frågan om farten man GILLAR utan lufttrycktest ,har själv både ena o andra eftersom far min har pulat däck i 40år. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| varför inte ha lite mer i däcken fram istället, bmw är ju ganska framtunga så några hekton mer i framhjulen skadar ju inte.... | |
| Vad jag vet så har e36an ganska precis 50/50 i viktfördelning.. | |
|
På klisterlappen som sitter när man öppnar förardörren står det 235/40 R17 vid max 4 pers, fram 2.3 bak 2.5 235/40 R17 vid 5 + bagage fram 2,6 bak 3.2. I allafall i min bil. |
|
|
blir å sätta 2,8 fram å 3,0 bak efter att jag läst detta inlägg /NiFE - Nice life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.