AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
738

Taxibilar skador

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
E det fler en jag som e så d....la förbannad på dessa Taxiförare.
Kom till en Korsning å fick grönt å körde iväg,en taxi kom farande från höger å körde bara rakt på mot rött å allt.Hade inte jag tittat höger i korsningen så hade jag haft en BMW mindre i dag,det kan jag lova.Flertal gånger så använder dom inte blinkers å väjningsplikt det vet dom inte vad det är, verkar det som.Flertalet gånger så har jag kommit på dom med att sitta å hålla på med sin taxameter å kringutrustning under körning å nästan smällt med bilarna runt dom.Bara i går såg jag 4 st bilar som hade plåtskador på sina nya bilar,dom kör verkligen illa.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Vist finns det yrkeschaufförer som kör jävligt illa. Men som yrkeschaufför och fd taxichaufför så måste jag försvara dem lite. Dom du ser är tio procent av kåren, de flesta är mycket bra förare även om många brister i efter följning av lagen.

Att de har mycket plåtskador beror ofta på att det är många chaufförer på bilarna. Olika bilar varje dag de kör. Bilarna går ofta över 20 000mil per år. De ska fram för kunderna/växeln kräver det då de ofta ingår viten om de kommer för sent. En taxi framförs ofta inne på gårdar med stenar, räcken, staket och trappor tex. Ställen en privat bilist inte skulle tänka tanken på att en bil går att framföras på. Taxi bilar utsätts ofta för skadegörelse, insparkade dörrar och dylikt av fulla svensson är inte ovanligt. Att man sen inte har råd att lämna in bilen på verkstan pga av att det blir stillestånd på bilen med förlorad inkomst som följd är mer regel än undantag. Att sen chafförerna är stressade minskas ju inte av att de har provitions lön.

Jag måste även passa på att ge taxi chaufförerna ett tack för att de orkar, vågar hålla på. De har en lön som skulle få en sjuksyster att se ut som en höginkomsttager. Ofta mindre än hälften av vad en lastbilschaufför med samma lön skulle tjäna. Att de sen sitter själva i bilen och nästan jämt utan larm (om de finns så är de värdelösa). Det är Sveriges farligaste jobb och om man jämn för med en mackanställd så får den inte jobba ensam om det inte finns nattlucka

Så nästa gång du åker taxi tänk på det....

Har inga större problem med taxichaffisarna, som Speddy säger, dem kör ju ett par mil om året så att de har bucklor är kanske inte konstigt om man betänker att de kör lika långt på ett år som en annan gör på tio, så en buckla om året är som en buckla vart tionde år för mig, och det är väl inte så farligt... Kan kanske inte resonera så men... ja, jag gör det ändå =)

Har däremot betydligt större problem med lastbilschaufförer sedan jag för tre månader sedan fick hela förardörren intryckt av en lastbil vars chaufför inte fått lära sig backa när han tog kortet... Såg allt från min lägenhet och jag behöver väl inte berätta att jag var nere på gatan på rekordtid för att skälla ut honom ?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Självklart e det så att merparten av chaffisarna i taxibranchen e duktiga å kör som dom ska å jag låvar,jag kommer att åka taxi i framtiden ochså.
Fast man uplever ju att taxiförare kör aggressivare än andra. Taxiförare och budbilsförare.

Fast det är väl så som med allt annat att om en i en grupp gör något illa så får resten av gruppen också skit för det.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

De som kör stadsbus i Malmö kan verkligen inte köra...
Vet inte hur många gånger jag blivit tryckt av sådana..

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Stadsbuss, ska det självklart vara. Sprang väl över tangenterna en aning för snabbt.... Såg det inte förrän nu.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
karlerik
Vi kör på procent lön o tempot e uppdrivet..Man 15 min på sig att hämta 2 adresse( Färdtjänst)
O så e du i ett område där du måste läsa kartan.klart att det ibland brister i uppmärksamheten,o du måste hela tiden kolla display för att kunna vara med o slåss om nästa jobb osv.Sen ska du vara trevlig mot funderna oxå ..man får vara läkare o kurator politiker präst o lyssna på allt ..kunder kom.radio mm.
men det är ett roligt jobb o man träffar mycket folk..som flickan sa,,
Roger
karlerik:

Även om jag ibland kan tycka att taxichaufförer kör som biltjuvar så är det inte deras eget fel. Det är ju just för att man har pressade scheman som gör det så. Det är väl kanske där saker borde ändras (om det nu är ett problem).

Jag känner taxichaufförer och vet att dom är duktiga och säkra förare.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja men säkerheten kommer i första hand.Har kört tåg i 16 år å vet vad en tidtabell kan ge för problem men som sagt säkerheten främst,det känar man på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.