AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.643

färgnr diamantsvart

Visa användare
94
johnny e
525i -89
hej ja har en 525 89:a somska va såkallad diamantsvart vart hittar ja färgnr. på bilen?Eller nån som vet nr.(skulle ju va ännu enklare)de finns väl bara en diamantsvart färg el.?

mvh:johnny

bmw,what else!!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Klisterlapp på höger sida fram på skärmen framför fjäderbenstornet (motorrummet). Färgkoden är ett namn t ex "diamantsvart"..under står det ungefär så här 181/1..den är det.

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Får du inget svar här och klisterlappen i motorutrymmet är borta så är jag ämligen säker på att du kan få fram det genom en sökning på exempelvis Google. Annars vet BMW!
Bli inte förvånad om det finns flera diamantsvarta kulörer. BMW har ju tex bemödat sig att ta fram tre olika alpinvita kulörer...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Hittade denna finska siten.. vet inte om det hjälper, men värt ett försök: Länk

/Eivind
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vet att när min M3 skulle lackas på fronten så hade lackfirman ett H-vete att finna rätt kulör..det FINNS flera varianter...
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Leste på en annan aritikkel at det finns tre varianter av diamantsvart metallic..

/Eivind
Mosse:Japp diamantsvart(181) finns i hela 6 olika varianter(std,42,45,70,98,A5)...:(
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
om man inte hittar färgkoden så kan man alltid gå till en färgaffär så knäpper dom kort på lacken och tar fram den exakta färgkoden. Så går det iaf och göra här i Gävle så de borde ju gå i andra delar av sverige oxå tycker jag =)

Mvh Teres
Teres:Måste va jävlit svårt o få fram rätt färg med hjälp av ett foto...:)Sällan en färg återges EXAKT på bild ju...Men ja vet hur du menar....De jämför me färgkartor DIREKT mot bilens lack....
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
näe dom käpper kort så koplar dom det till en data så letar den på precis det man ska ha .... Vem flera här som har fått precis den lacken dom har ..ingen skillnad alls =)
Visa användare
94
johnny e
525i -89
tackar tackar!!! för snabba svar!öhhh ja ha de fanns altså flera ok.
ska kolla det där du sa Teres.det har ja aldrig hört talas om ,men det verkar skitbra är det dyrt?ska ju först kolla om lappen sitter kvar det vore ju enklast!

mvh:Johnny

bmw,what else!!
Jag vill bara säga en sak, när jag frågade på BMW om våran färgkod till 850 så fick jag bara koden 181 och inget mer.

850 Jaa sån är jag
Teres:Ok...måste va nån slags "spektrum-analys" de gör då...Ja vet bara att de lackverkstäder jag varit i kontakt med har ALLA haft dessa färgkartor dem jämför,inte ens AKZO Nobels Lackverkstad i Tyresö hade nån sån där sak du skriver om...Måste va en ovanligt häftig lackverkstad de där....:)
Johnny e:De e bara o gå till en större lackverkstad så blander de till rätt nyans åt dig,vissa kan även fylla den på vanlig sprayburk kostar ca 200....O ge dig inte,de går o få exakt rätt nyans,ja menar lyckades ja få fatt i EXAKT rätt röd kulör till min gamla E30 från 84 så skall din bil va en lätt match!!
Simba_1:Färgkoden är 181/X där x är nån slags kontroll/nyanssiffra.Jämför tex 181/7 med 181/9 så kommer du märke att de INTE är exakt samma utan det skiljer i nyansen...Oftast lagerför BMW bara "standard-nyansen",har man tur så e ens bil just lackad i denna nyans....
Dawwe, dom kollade med Tyskland med vårat regnr. Och det roliga är att på Bilregistret så står det att våran bil är grå medans det står i motorrummet att den är diamantsvat, svaret vi fick av bilregistret var att dom inte hade den färgbetäckningen i deras register och det tycker jag ju är konstikt att dom inte har en kod som motsvarar svart iaf...

850 Jaa sån är jag
Simba:Din bil e ju VÄLDIGT mörkgrå*hehehe*...En bil tex som har typ nån slags lila färg får heta "röd" i bilregistret,så va deras dator säger ska man inte fästa nån vikt vid....Antar att bilregistret anser din bil vara mer grå än svart,kanske dax för en omlack i nån supersvart färg kanske??:)Min bil som är Violett typ får heta "mörkblå" i deras data-svar....
Dawwe

Länk

Min sida är ju inte mycket att hänga i granen, men ngn gång skall den väl bli mycket bättre...

850 Jaa sån är jag
Var inne på en bilfirma förra veckan för att fixa färg till mina nya lister.. det fans en hel del nyanser på diamantsvart fick jag se.. Jag har 181/9 och den hade de så klart inte.. kollade på deras färgkarta.. där var bla en av nyanserna nästan blå!?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Simba_1:
Vad som står i bilregistret får man ta med en nypa salt.
Dom har inte hennarot, diamantschwarz utan bara röd, svart i detta exemplet. Dock brukar dom nog ha MGRÅ och LGRÅ.
Svart heter en del, till synes, mörkblåa bilar.

Sen finns "klassikern" FLERF...
Hur den ser ut har jag inte luskat ut än ;-)

Mvh
Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.