|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte idag en bieffekt av att ha monterat en liten magnet till fruns mobil. Min öronsnäcka till mobilen satt som fastklistrad... Nu har jag dock för mig att högtalare (och därmed hörlurar antar jag) inte mår bra av att utsättas för magnetsika fält. Stämmer detta eller kommer jag ihåg fel från skoltiden? /Ej elektriker men tummen sitter inte helt centrerad i alla fall... | |
|
Det sitter ju en liten magnet i högtalaren i örsnäckan, den har till uppgift att dra högtalarkonen fram och tillbaka. sätter du den på en starkare magnet (i ditt fall mobilhållaren) så drar ju den magneten hårdare, vilket kan resultera i skador på konen. Är den sen tillräckligt stark och den i snäckan är dålig så kan du lyckas polvända den om du har otur. inte för att det gör så mycket men ljudet kan bli lite sämre. |
|
|
Vad skulle du göra? Det är onekligen kanonsmidigt. Jag kan väl inte vara den ende som famlar efter den f....de hörselsnäckan varje gång det ringer. Är det klart som korvspad att den pajar? |
|
|
Jag skulle sätta dit den på magneten såklart! risken att den pajjar är liten och gör den det lär du väl inte gå i konkurs. Eftersom den uppenbarligen höll en gång så lär den göra det igen. Angående polvändningen så kommer du antagligen inte märka det om det skulle hända. Se bara på alla högtalare där folk har petat i fel sladd (+ och minus vända) de märker inget så kör på! |
|
|
Ibland blir resultatet bättre om man polvänder... Tror inte heller att det är nå´n fara för din hörselsnäcka! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
Robsarve |
Det är ingen fara att högtalaren blir skadad. Du lär få lite skum ljudåtergivning om du försöker använda den när den sitter på magneten, men annars inga problem. |
|
ljud återgivningen är inte det värsta, tänk vad illa han kommer köra med samtal och snäckan fäst vid magneten.... ;) |
|
| Jaha, är det därför alla börjat låta som Kalle Anka på sista tiden... | |
|
Telefonens ljud påverkas inte, så till vida du inte har för vara att prata direkt i mobilen när den sitter på magneten. Se dock upp, vissa modeller kan bli helknas av starka magneter. T28 t.ex. kan få för sig att börja snurra i menyer mm. // Joakim ---- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.