|
|
|
|---|---|
|
Min 740 har under en tid låtit lite illa när man startat den. Ibland har den inte gått på alla "burkar" men kommit igång efter några sekunder.. Den har även tryckt ut olja från filterbehållaren. Nu har den också börjat "knacka" men inte i samma takt som motorvarv. Nu vågar jag knappt starta upp den igen. Är det någon som kan tänkas veta vad problemet är | |
|
Har du gjort den "traditionella" kontrollen av oljepumpen på din bil? Länk |
|
|
Kane>> Varför skulle det hjälpa honom tror du? Utveckla. Det lät intressant... Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
| Det var mer ett slagskott från mittzon än ett tips från egen erfarenhet. Jag grundade det på två saker som eventuellt kan ha med lös pump att göra; knacket och olja som trycks ut från filterbehållaren. | |
|
Vad är egentligen sambandet mellan knacket och att olja trycks upp och läcker ut från oljefilterbehållare. Det känns som om oljepumpen skulle sitta lös borde inte det göra att det blir nåt tryck och då inte klara av att trycka ut oljan !? jag har varit ute och försökt ta loss oljefiltret, hur f-n får man bort det ?? (känner mig som "mannen med tummen mitt i handen") |
|
|
Ta loss filtret? Locket lossar du med en stor blocknyckel, 32 mm tror jag det är, och sedan är det bara att dra upp filtret. |
|
|
Jag får inte upp filtret, det verkar som om det sitter nån typ av låskula i mitten, jag får göra ett nytt försök imorgon. Om man lyssnar efter det knackljudet jag har i motorn så hörs det högre med öppet oljepåfyllningslock, tror ändå inte att det kommer från kamkedjan pga att knacket inte hänger med varvtal på motorn. Är det "öppen väg" ner till oljetråget från oljepåfyllningen ?? Kan det isåfall vara oljepumpen man hör ?? Kan det uppstå knackljud från pumpen ?? Många frågor bliiir de ! |
|
|
Just V8:orna är faktiskt ökända för att bultarna till oljepumpen lossnar (och då sitter pumpen i bästa fall kvar och glappar). Ofta ramlar faktiskt en eller flera bultar ner i oljetråget och i bästa fall stannar de där..... Finns flera trådar om detta på forumet, ex: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Frågar du din BMW-versktad, kommer de förmodligen säga att de aldrig har hört talas om problemet...... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
En lös bult har kanske fastnat mellan pump och tråg? Hur som helst bör du kolla pumpens fastsättning, annars kan det bli svindyrt. /Mattias |
| Jag tror att Du har ett annat problem.I oljefilterhuset finns två inbygda ventiler.Det kan vara fel på dem.Kanse du tappar oljetrycket i filter huset. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.