AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.589

WOW...ett JWR-chip blir det!

Sida 2 av 2
rocketboy
177 hk bli 8% mindre effekt än uppgiven motoreffekt är ju bättre än snittet som ligger på ca 10%
247nm blir 12% lägre än uppgivet

Bilen var en E46 som testades mot Volvo C70 2,5T.

Är det inte troligt att den bromsningen du såg var på en E36m3 usamodell som är på ca 230 hk orginal.

mvh
Janne
han kanske menade 230 hk + jwr chip??

BMW M3 *Flight instructions not included*
Rocketboy. Skillnaden mellan Rototest och rullande landsväg är att Rototest mäter statiskt...dvs att man bromsar bilen vid det varvtal som är intressant (med jämna intervaller) i några sekunder så att motorn hinner "stabilisera" sig. Detta sätt att mäta använder sig biltillverkarna av och det ger en lägre, men rättare effekt än om man liksom drar igenom registret som man gör på rullande landsväg. Det har alltså inget att göra med att man mäter vid hjulets centrum eller dess periferi.

Mr.Vanos. Om han skriver ut chippet så borde han rimligen skriva ut ex. kammar, extraktorrör o dyl också. Dessutom så har han ett komma mellan 230+ och jwr-chip.

Det är alltid lika roligt att se sådana här annonser...undrar hur många hästar han trodde sig ha i sin moped?
rocketboy
När jag bromsar/mappar min bil på rullande landsväg så görs det statiskt och jag är upp i ca 200 hk på rullarna.

På en sugmotor så är skillnaden minimal mellan statisk och dynamisk mätning.
Men på en turbobil blir det stor skillnad.

Rototest och rullande landsväg är 2 helt olika sätt att mäta effekten på.Skillnaden är att med rototest är att du bultar fast mätutrustningen på navet.
På en rullande landsväg så mäter du effekt på däckets slitbana.

Effekten blir lägre ju längre bort du kommer ifrån centrum.

Rocketboy.

Vilka mappar statiskt på rullande landsväg?

Om effekten minskar med avståndet till centrum, så betyder det att du har oändlig effekt med rototests metod, vilket naturligtvis inte stämmer. Effekten är lika oavsett avståndet till centrum, men vridmomentet ändras. Däremot så ökar du farten då momentet minskar om du använder dig av stora hjul, så det du förlorar i kraft, vinner du i fart och effekt är ju sambandet mellan kraft och fart.
Kan inte annat än instämma med Flåklypa. Effekten är naturligtvis lika oavsett avståndet till centrum. Effekten kan bli lägre på däckets slitbana pga slirande/friktion men det beror ju inte på drivlina eller motor, utan på dålig mätning.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
rocketboy
Alla Unichip återförsäljare iallafall. ser inte hur man ska kunna mappa en bil om det inte görs statiskt på olika vartal och det gäller alla sätt bromsbänk,rototest å rullande landsväg.
.Att man sen mäter effekten dynamiskt för att få en högre effektsiffra är en helt annan historia.

Vid centrum så har du max effekt som kommer ur drivlinan och ju längre bort du mäter från den punkten så kommer kraften att avta.
Rocketboy.

Du har rätt i att kraften kommer att avta med avståndet till centrum, men det är inte samma sak som effekten, ty den beror av BÅDE kraft och fart. Det spelar ingen som helst roll vilka hjul du har på, eller om du mäter i centrum...det blir samma resultat ändå.

Faktum är att när jag tänker på det så är ett mätresultat omöjligt att uppbringa om man mäter i centrum eftersom kraften blir oändlig och farten 0. Vad blir 0*oändligheten? :-)
Flykåpa, du har rätt angående betydelsen av avståndet.

Men en sak har jag en annan åsikt om än du har.
Jag anser att dynamisk (rullande landsväg) effektmätning ger en "rättare" mätning av effekten. I alla fall rättare i avseende på vad man ska ha siffrorna till.
Man använder ju motorn i en bil just till att accelerera med. Precis som på rullarna, fast på gatan. Det är inte så ofta man ska ha en bilmotor till att dra ett stort lass uppför en backe, tex, då motorns statiska effekt är intressant.
Eller hur?

Inom racing, tex NASCAR används dynamisk effektmätning, med rullar. (Även om NASCAR inte kanske är mest hi-tech av alla former av racing...)
rocketboy
;-)
Jag skulle gärna vilja se hur rototest fäster utrustningen i ´
mitten imitten=omöjligt eftersom det är 0 som du säger.och där bör det rimligtvis stå helt still ;-) Om allt stämmer eller hur.
Det jag menar är att den effekten/kraften du mäter upp på bilens drivaxlar är högre än ute på däckens slityta.
En annan grej om annonsen:

Jag tror han behöver de 30 extra hästkrafterna pga luftmotståndet i vingen. I alla fall om han ska hänga med en orginal 325:a.. :)
Ojay: Du har rätt egentligen, men om man ska jämföra effekten med ursprungseffekten från fabrik så bör man använda samma metod. Annars är det helt rätt tänkt.

Rocketboy. Effekt och kraft är inte samma sak.
Rototest fäster väl anordningen vid hjulbultarna eller? Dom ligger inte i centrum, men grejen med deras maskin är ju att hjulen driver en hydraulmotor som kan mäta flöde och tryck (effekt) och denna motor kan man bromsa till jämnt flöde=statisk mätning.

Jag skriver inget mer om detta, men jag VET att effekten är densamma oavsett om du mäter den "i centrum" eller med 20" hjul. Däremot ädras vridmomentet och hastigheten. Du får tro på mig eller inte, det är upp till dig.
rocketboy
Jag vet att hk och vridmoment inte är samma sak.

Eftersom jag inte är en "ingentinggör" så tänker inte jag på att när jag skriver effekt så tänker jag på vridmoment. ;-)
Om vi ändrar till vridmoment där jag skrivit effekt tänker jag då fortfarande fel.

janne
Då blir det bättre.

En ingenjör är en person som inte har något liv och kan bevisa det matematiskt.....Oops. Jag råkade visst vara en sådan. :-)
rocketboy
;-)

Jag förstår att för dig så är det en jäkla skillnad på vridmoment och effekt.
Ni ska bara krångla till det för oss vanliga dödliga. ;))

Men då tänkte jag ju rätt men uttryckte mig helt uppåt väggarna fel för dom som verkligen vet vad skillnaden. ;-)

Nehä nu ska toffel-janne skjutsa sitt ex till jobbet. ;))
Mvh
Janne

Är det nån som har koll på hur mycket effekt man förlorar just mellan däck och rullar på en rullande landsväg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.