AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
677

Vad är det som drar ström, när bilen står?

Hej
Efter en vecka så är bilen stendöd om jag inte kört med den. Batteriet är nytt, så det är det inte. Någon skrev om ett relä som skall "stänga" strömtillförseln till bilens system efter en tids parkering. Om det inte funkar, blir så här då, och finns det andra vanliga krypströmsproblem med 740 e32?

Tacksam för kloka svar

Ps Vid vilket motorvarv börjar generatorn att ladda? Ds

Mvh Sune
Jo en sak till, jag har inte glömt lyset på, så försök inte den...

;-)

Mvh Sune
ho
432
hombre
750iA 1991
Slitna lås. Brutna larmkretsar. Glödlampan i skuffen är jo en gammal favorit på andra bilmärken iaf.

Tillvägagångssättet är visst först att koppla amperemätar över batteriet. Om den då drar tjuvström rycka 1 säkring i taget tills du hittar kretsen.

Om det vill sig illa så drar den aldrig tjuvström vid de tillfällen du mäter. Då kan det bero på överslag vid fukt och korrosion. Inte roligt att leta intermittenta strömtjuvar. Jag valde att eftermontera DEFA underhållsladdare istället. Det var fel val. Borde vald en laddare som också kan ladda tomt batteri.

Har nu kollat med tångamperemeter. 0,03 A när bilen är avstängd och 12,3 V på batteriet. Är nu utan idéer!
:-/

Mvh Sune
ho
432
hombre
750iA 1991
Jaha..Välkommen i klubben då :)
Underhållsladdare med brytare för att ladda tomt batteri samt kolla att nödöppning fungerar är jo en enkel lösning.

Fe
7
Ferenc
E34 Alpina B10, 530iA
Hej,

Har noterat liknande beteende hos en E34 med stora kliman...
Den fick för sig att starta någon cirkulationsfläkt, trots att den stod i ett tempererat garage. Fick byta kretskortet som styr klimatanläggningen, placerad innanför "svärdet" - mot torpedväggen.

Hoppas att du finner felet.
Mors
F
Hej
Hur vet man att man har stora kliman?

Mvh Sune
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Stora kliman har "hjul" istället för vred, om man säger så. Stora kliman har vidare tryckknappar för att ställa in luftfördelningen, medan lilla dito har spakar som man får dra i.

/Mattias
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
En tångamperemeter funkar endast på växelström, måste ha en vanlig amperemätare som man kopplar i serie med batteriet...

Diesel-räsern
Länk
tarzan, jag lovar dig, denna kunde också mäta DC

Mvh Sune
Då har jag alltså stora kliman, skall man nu ligga och sova i sovsäck i garaget med en "mitt i naturen mikrofon" riktad mot bilen eller finns det andra tips?

Mvh Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.