AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
508

Störningar i framsystem

Hej alla!

Jag har precis bytt ut framsystemet i min E36'a (sedan), och nu har jag lyckats få två sorters störningar:

1. Generatorljud på bägge sidor
2. Knäppande ljud vänster diskant

1.
Generatorljudet uppstod då jag bytte framsystemet på höger sida, inklusive nya högtalarkablar på 2x2.5(mm2). Uppdelningen av ljudet till bas/diskant sker av ett filter som jag lagt bakom handskfacket (uppe på den plattan som skiljer kupéutrymmet från fläktsystemet och elektroniken). Högtalaren kan mycket väl ha direkt kontakt med plåten i bilen.
På andra sidan ser det likadant ut, med undantaget att filtret sitter betydligt sämre till, bland en hel drös med kablar och säkert ett och annat relä av något slag. Generatorljudet uppstod dock innan den vänstra sidan var inkopplad.

Det som är riktigt sjukt är att ljuden uppstår även om radion inte är påslagen, den behöver inte ens vara inkopplad!
Kan det finnas något magnetfält i bilen som fångas upp av dom nya högtalarkablarna, och ger upphov till missljud UTAN att det ligger spänning på kablarna?

Kan det vara så enkelt att ljuden uppstår från någon annan källa? Jag har dock inte hört dom innan jag bytte högtalare...

2. Jag har ett knäppande ljud på vänster diskant, som startar varje gång jag startar motorn, och slutar då jag stänger den...
Jag tror det har med filtret att göra, eftersom det sitter bland en hel drös med kablar under instrumentpanelen.
Det jag funderar över är vad det är som kan ge upphov till ett knäppande ljud, som inte tycks ändras med varvtal eller hastighet?

Tacksam för tips eller funderingar..!

mvh
Björn

// Björn
jeppe_L
Jag har precis samma problem med generator ljudet. Jag hittar helelr inte vad felet är(jag har satt mian filter på smma ställe som du)

nån som vet vad som e fel???
Robsarve
Det låter som om du har en av högtalarkablarna i kläm.

Prova att lossa kablarna vid steget till en sida i taget och se om det försvinner. Kolla i såfall den kabeln.
Högtalarkablarna i kläm? Hur menar du då?

Observera att jag inte behöver ha kablarna inkopplade i radion (steget i somligas fall...) för att ljudet skall uppstå...

// Björn
Robsarve
Isåfall plockar filtret upp störningarna.

FLYTTA!
Ok, jag misstänker det själv med..

En sak jag funderar över bara, är hur fasen det kan generera ljud i högtalarna?

Att filtret fångar störningarna kan jag köpa, men hur fasen får dom högtalarna att röra på sig?

Blir nog till att forska vidare lite i saken :)

Tack för alla svar!

// *jag*
Se där ja, har flyttat på ena filtret nu, och vips: Inget knäpp-ljud i diskanten, och betydlig minskning av genoratorljuden!
Återstår bara att hitta en bra placering av filtret nu...

Filtret på höger sida får nog vänta någon dag, eftersom det sitter lite jävligare till, eller åtminstone tar lite längre tid att fixa... det var dock det knäppande ljudet som gjorde mig galen, och nu är ju det borta så...

Jaja, tack för kommentarer i denna tråd!

// Björn
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
-gör likadant......
Har också knäppande ljud på 100% original BMW Business 1-CD system, verkar komma från vänster fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.