|
|
|
|---|---|
|
Känner avgasdoft i motorrummet. Har någon här bytt grenrör ? Undrar hur svårt det är att komma åt. Doften känns mest hö motorhalva. Köper man fräscht från skroten eller är det nytt som gäller ? Det är vel lika bra att byta båda sidor när man först ska dit ? Kan det tänkas att det är enstaka rosthål så att det kan svetsas ? Bytte grenrör på en gammal volvo en gång, men hade inte tänkt att fixa detta själv. | |
Paap Reeder |
Hej! Om Du menar med grenrör det det är d v s den biten som är bultad i toppen så är min uppfattning att det inte går att få loss pinbultsskruvarna utan att lyfta topparna. Andra kanske har annan erfarenhet. Det är väl dock väldigt ovanligt - näst intill uteslutet att själva grenröret skulle rosta sönder. Spricka kan det göra men knappast rosta hål. Är det sprucket går det inte att svetsa (inom rimliga gränser) då det handlar om gjutjärn. Menar Du med grenrör de s k byxrören som är bultade på grenröret så går dessa att byta utan att röra alltför mycket under motorn. Men rejält trångt är det. MVH /// Paap R |
|
ajdå..lyfta toppen låter veldigt kostsamt. Har inte letat läckan. Tog vel närmast för givet att det var "grenrör" där lackage fanns. Ska titta efter på torsdag. Läckaget måste jo sitta före katalysatorern då det känns under huven. Läst här på forum om såkallade flexrör som kan spricka och läcka. "Flexrör" är vel då samma som "byxrör. Jag kallade nog felaktigt rörbiterna före katalysator för "grenrör"..... |
|
|
Och bytte förstås då inte "grenrör" på gamla Volvon jag hade, men främre avgasrör. Själva grenröret var rostigt på definitivt av en tjocklek som hade överlevt bilens livslängd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.