AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
543

C-lås med egen vilja!

Har problem med mitt c-lås. På passagerar sidan fram fungerar det ibland och på förar sidan bak fungerar det väldigt sällan nu.
Och allt detta efter jag fick ett fjärrstyrt larm inkopplat.

Bilen låser en gång och sen åker det upp igen, andra gången jag prövar att låsa så låser den alla utom de två.

Håller på att bli knäpp av att hela tiden springa runt och kolla..

Är det någon som kan sig veta vad det kan vara för fel??

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag har samma sak på min höger bakdörr. När det var kallt så låste den upp alla dörrar ibland efter man har larmat. Sen slutade det plötsligt. Fast när man öppnar bilen öppnas höger dörren varannan gång. Enligt min mek beror detta på nån jävla elektronik grej som sitter i varje dörr och samarbetar med c-låset. Mer förstod jag inte :-) Det är i alla fall rätt så svårt att fixa. Väntar fortfarande på att han ska titta på det...

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Då har du lika roligt som mig när du ska låsa!!

Då är det bara till att åka in till BMW och fråga vad det är för någon kontakt som sitter där. Och få ett svar av dem.. (Vilket som inte är så lätt alltid.)

Jag tacker så mycket för ditt svar, och ska kolla upp det idag vad det är för elektronik grej som sitter där.
Och så fort jag kommer på något lägger jag in det.

Jag hade ungefär samma problem på en 320i -93. Det kan vara någon kabel som skavts så det blir jord-fel. Kolla kabelhärvan som går till bakluckan. Där kan det slitas vid gångjärnen.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
På min 520 -89 hade jag samma problem som erito beskriver. Det var kablarna i bakluckan som hade skavts av. Resultatet var att c-låset krånglade (låste upp efter låsning).

/Fredrik
magkai
Hej!
Jag har exakt samma problem på min E34. Detta problem började inträffa först efter ett par år efter det att jag hade låtit installera ett nytt larm i bilen. En temporär lösning till detta problem i mitt fall har varit att genom att vrida bagageluckelåset 90 grader till höger och låta bagageluckan vara i "hellåst" läge, så fungerar mitt centrallås i övrigt helt OK! Jag behöver ej oro mig för att centrallåset ska gå upp av sig själv. Det har ej gjort detta en enda gång under de senaste 3 åren. Uppgiften om att vrida bagageluckelåset hela vägen till höger ska dessutom stå i instruktionsmanualen om jag inte minns helt fel! När det gäller att få ett komplett svar till denna fråga så har jag dock ej lagt ned tillräcklig tid på att lösa problemet, då ovanstående lösning i mitt fall har varit temporärt tillfredsställande.
Tack för tipset. Ska prova det. Hoppas på att det kan vara det så man slipper problemet.
Har märkt att jag inte kan öppna med nyckel i bakluckan för låset har satt sig.
Har även kollat kabelhärvan där bak och det var ingen kabel som var skavd alls.

Skall även in på BMW på fredag för att kolla airbagen. Lampan börjad blinka föra veckan.... skoj..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.