AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.953

Särbehandling av importbilar

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Kommer man till en svensk BMW återförsäljare och vill byta in en importbil så blir man inte speciellt vänligt bemött. Ska man byta in en import bil så fastställer de värdet på den vad den kostar på mobile.de. Sen kan de ha en likadan med samma utrustning och skick och det kan skilja som i mitt fall mer än hundratusen spänn.....bara för att den var svensksåld och inte importerad. Citat "det ska inte gå att tjäna pengar på oss" slut citat.
Nä svenska BMW återförsäljare gräver sin egen grav då de vägrar byta in importbilar, de måste nog till slut erkänna att det är marknaden som styr och inte BMW's svenska återförsäljare.
Det spelar väl för fn ingen roll i vilket land bilen har gått i.
Någon som har haft samma upplevelse som jag.

full fart spar tid
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Sälj bilen själv. Det brukar gälla oavsett om man har importerat eller sv.sålt inbyte. Varför ge bort en massa tusenlappar till handlaren?

Sannolikt beror "särbehandlingen" på att handlaren själv får ut ett lägre pris för den importerade bilen än om den vore såld i Sverige. Enkel marknadsekonomi?

Om inte - då får handlaren skylla sig själv om han inte vill göra affär och du kan tjäna lite pengar själv.
Hej !
Håller med om att det är en snobbig inställning
av BMW i Sverige att behandla importbilarna som
något som katten har släpat in.
Har banne mej lust att starta bilfirma
vid tex ett stort varuhus och sälja Jahreswagen och
importbilar testade av tex M, till verkligt bra
priser.
Då skulle nog både BMW och Mercedes handlarna
vakna till liv.
Men det går djäkligt bra att serva våra bilar hos
dem..Då duger våra pengar bra...
snacka om dubbelmoral.

Hej,

grundproblemet ligger i att det fortfarande finns förmånga som är villiga att betala betydligt mer för en bil bara för att den är såld i Sverige...ligger djupt rotat hos många att "privatimport" är skrot. Tyvärr.

Simon
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Tyvärr är det nog så att importbilar får leva med ett lite sämre rykte så länge alla dessa oseriösa "bilhandlare" som importerar/säljer tillåts fortsätta att agera på marknaden. Det är en viktig uppgift för konsumentorganisationer att sätta stopp för dessa handlare, och givetvis för oss köpare att också agera mot dom.
Nästa bromskloss är givetvis handlarna själva som ser sina vinstmarginaler sjunka i rask takt. Även om en del återförsäljare själva konstaterar att det givetvis inte borde vara skillnad på en "seriös" BMW på grund av vilket Europeiskt land den sålts i för första gången. Tyvärr blir dom inte särskilt populära hos sina kollegor.
Men de kommer så sakteligen bli tvingade att ändra sin inställning om de vill ha kvar sina andelar av den riktigt lönsamma begagnatmarknaden. Annars övergår den snart till privatsäljarnas egna fickor och till de handlare som insett att en bils värde inte bestäms av försäljningsort utan av skick ock skötsel.

Lage
Ja det jobbas febrilt runtom i landet med detta i Umeå har ANDERS GRENBÄCK åkt fast för skatte/momsbrott+polisanmälan. Köpte en BMW av honom och det var det sämsta beslut jag fattat.
Ja det är just det jag menar med att
det vore bättre om tex BMW Sverige "tog" hand om
begagnat marknaden.
Svensson vill nog helst köpa sin bil i en
"trygg" känsla. Men kan fortfarande inte fatta
varför BMW inte ens tar hand om "överskottet"
hos sina tyska systrar ?
Dessa bilar är ju genomgångna av deras "egna" !
Eller är det så att BMW i Sverige inte vill att
märket skall vara tillgängligt för Svensson ?
Man bara undrar..efter att ha läst om
hu mycket bilar som privatimporteras från Tyskland..
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Vi som skriver i det här forumet kanske bidrar omedvetet till det dåliga ryktet som importbilar har. Vi ska nog tänka på vi som är BMW fantaster att vi inte "kastar sten i glashus" när vi svarar på inlägg i detta "forum". Det är lätt att kräva av en frågandes spekulant att det ska finnas servicebok och därmed basta!!!Vad fan säger en service bok om bilens skötsel. En service bok är bara intressant om man ska köpa en bil som innefattas av fabriksgaranti.!!! Allting utöver det måste man bedöma utifrån sin egen eller andras motoröra eller tekniska kompetens.
Var försiktiga i detta BMW forum att sprida illäror om krav på service böcker etc, de kan förfalskas lika lätt som en mätarställning. Tvärtom försök i detta forum att sprida positiva lärdomar. Skit i auktoriserade så kallade BMW återförsäljare och deras service utan vänd er till en verkstad som ni har förtroende för. Svenska BMW handlare är en skymf för sitt märke. citat "stefan i gtbg" Men det går djäkligt bra att serva våra bilar hos
dem..Då duger våra pengar bra...
snacka om dubbelmoral.
Nä höj fanan och tala om det positiva med en importbil istället, tex. de har inte samma vägsalt som vi, (koksalt), biltema finns inte i tyskland (dåliga reservdelar, långsträcker är bättre än korta turer även om de är på autobahn, en bmw är byggd för att gå på 2/3 dels topp varv.

Sprid positiva lärdomar om importerade BMW och vi får ett bra BMW KLIMAT I SVERIGE.

JAWOHL

HC
52
HC
523i Touring -97
Jag ringde till BMW Sverige och frågade hur det fungerar med nybilsgarantierna när man har en importbil. Dom sa att det inte hade någon som helst betydelse. Skönt att höra! Mitt problem är rostangrepp på bakluckan. Jag kontaktade då en återförsäljare som sa att luckan skulle bytas. Får nu vänta och se om det verkligen går så smärtfritt. I sådana fall:Heder åt BMW!
Mi
542
Micke R
328i -98
- HC.

Jag förstår inte riktigt, vad är det för nybilsgaranti du talar om?

Är det 6 års rostskydd? Tar BMW Sverige den? Om så är fallet missade jag Airbagsreparationer på 7000:- med drygt tre veckor på den 3-åriga nybilsgarantin.

MEN, när jag inför mitt importköp ringde BMW Solna sade de att inga garantier gäller på en importerad bil. Inga alls. Inte ens en Europlusgarantie, varken i Tyskland, Sverige eller någonstans i EU - bara för att den blivit importerad.

/Micke R
det är skitsnack. ring igen, prata även med BMW Sverige. Jag har fått ny baklucka + nya airbagkontakter fast bilen är mer än tre år gammal. de har dessutom förlängd garanti på vissa saker.

mvh Johan
HC
52
HC
523i Touring -97
Den garanti som jag syftar på i mitt fall är rostskyddsgarantin. Kan tillägga att jag nyligen fick bekräftat att jag kommer att få en ny lucka. Det är bara att beställa tid. Ett stort plus till Novation i Uppsala!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Europlusgarantin gäller i hela Europa (därav namnet) och följer med bilen även om den säljs. Ägarbytet måste dock registreras i garantin. BMW gör även garantireperationer vid sidan av Europlus. Jag fick exempelvis mitt fläktrelä bytt kostnadsfritt på Förenade Bil och min bil är privatimporterad. Så det verkar som om svenska BMW börjar få en lite mer sansad syn på privatimporterat, i alla fall på eftermarknadssidan.
Froz-523
Det skrivs här ovan om någon tre-årig nybilsgaranti. Stämmer det? Jag har i min enfald trott det varit 1-års nybilsgaranti på BMW, men att det sen kan vara förlängd garanti på vissa delar. Någon som kan reda ut detta?
Kid
Det alla handlare har glömt att ALLA BMW bilar utan något undantag är IMPORTERADE.

En handlare i örebro frågade om min 540 var importerad, jag svarade med orden: alla BMW är importerade.

Tyst blev han!

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Europlusgarantin följer inte alls med bilen. Det är en garanti som du betalat extra för, även om den kostnaden inte är deklarerad...
När jag sålde min Compact med 6 månader Europlusgaranti kvar förklarade BMW-handlaren för den näste ägaren att han skulle få betala reservelarna själv.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Fel och rätt Kjell, den följer med bilen om ägaren överlåter europlusgarantin på nästkommande ägare. Jag vet dock inte om man som privatperson kan överlåta, kanske inte - men om man köper en begagnad BMW av en BMW-handlare är det ingen problem, då överlåter han Europlusgarantin.
Hanna
Det ar verkligen grymt iriterande att aga en inp BMW, jag skulle lamna in min pa BMW verkstad, och nar de fick hora att det var en import sa vart de super otrevliga och ville knappt ha med bilen att gora - hur sjukt som helst!
BMW som BMW tycker jag iallafall!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Ledsen att höra det Hanna. I lite större städer typ Malmö har man kommit över det - pengar luktar ju som bekant inte. BMW-verkstäderna här börjar se värdet på den eftermarknad i form av service, reservdelar o reparationer som de privatimporterade bilarna för med sig. Ka'tching i kassalådan.
Samma sak här i Linköping,

jag blir alltid bra bemött med min privatimporterade bil. De tjänar pengar på reservdelar/service/reparationer....helt ok för mig. Dessutom så kan uppenbarligen inte nybilsförsäljningen av BMW tillfredställa behovet av beg sådana....då är det toppen egentligen för BMWåf att få in betydligt fler bilar än man sålt själv som eftermarknad...antar att resonemanget är så...

Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.